Autotest – Jaguar F-Type Coupé S AWD
Gewilde klassieker van de toekomst
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Zet jouw tien mooiste klassiekers op een rij en er zit geheid een Jaguar tussen. Het historierijke automerk heeft in de afgelopen decennia meerdere designiconen uitgebracht waarvoor nu veel geld wordt neergeteld. Denk aan de XKSS, de XK120 en natuurlijk de E-type. En de F-Type, die zetten we ook alvast in het rijtje.
Meesterwerk
De nieuwe sportcoupé is wat ons betreft het perfecte voorbeeld van een ‘moderne klassieker’. De Jaguar F-Type Coupé wordt wereldwijd gezien als een van de mooiste auto’s van de 21ste eeuw. Een meesterwerk van ontwerper Ian Callum, dat nu al meer dan 140 keer is onderscheiden. Over pakweg veertig jaar heeft de F-Type dezelfde status als de E-type nu, verwachten wij.
De Jaguar F-Type is zonder meer de spannendste nieuwkomer in zijn klasse. Niet als je op zoek bent naar een spijkerhard circuitmonster. Wel als je in de markt bent voor een sportauto met gebruiksgemak. Lange reizen maken, koffers meenemen. Een auto die je als ‘daily driver’ het hele jaar door kunt gebruiken. Belangrijk ook: je zoekt een auto met een sterke emotionele aantrekkingskracht. Een auto die een gevoel van trots oproept. Elke keer dat je je garagedeur opent en denkt: wow! Dan is de F-Type absoluut het overwegen waard.
De F-Type is sportiever in de markt gezet dan de Jaguar XK, die meer het karakter heeft van een GT (met uitzondering van XKR-S). Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor luxe. In de cockpit zijn uitsluitend topklasse materialen gebruikt. Vrijwel alles om je heen is afgewerkt in leder met fraai stikwerk. Werkelijk álles is elektrisch bedienbaar. Opvallend (leuk en innovatief) zijn de ventilatieroosters boven het infotainmentsysteem, die omhoog schuiven als je de climate control activeert.
F-Type Coupé S AWD 3.0 V6 Supercharged
Wij gingen op pad met de Jaguar F-Type Coupé S AWD 3.0 V6 Supercharged met standaard achttrapsautomaat. De V6-versie is te herkennen aan de twee centraal geplaatste uitlaatpijpen (de V8 heeft twee uitlaatpijpen aan weerszijden). Het starten van de motor is alsof een draak uit zijn slaap ontwaakt. Dat gaat gepaard met een flinke dot gas en een uitlaatgebrul van jewelste. De F-Type laat de wijde omgeving weten dat hij wakker is en niet kan wachten om zijn bestuurder op flink wat rijplezier te trakteren.
De coupé heeft de meest torsiestijve carrosserie van alle Jaguars en een lichtgewicht aluminium chassis. Volgens de Britse fabrikant is de F-Type Coupé de meest dynamische en compromisloze Jaguar die tot nu toe in serie werd geproduceerd. En dat geloven we meteen. De F-Type gedraagt zich als een lichtgewicht. Hij reageert explosief op bewegingen van stuur en gaspedaal.
Links van de versnellingspook zit een schakelaar waarmee je de set-up van de aandrijflijn en hulpsystemen naar wens kunt aanpassen. Bijvoorbeeld voor als het nat en glad is. Of als je het optimale uit de F-Type wilt halen. Over de grip in bochten zijn we snel klaar. Natuurlijk is die van torenhoog niveau. En in een land waar het vaak regent en Koning Winter hard kan toeslaan, is vierwielaandrijving zeker een interessante optie.
Uitlaatsound
Als we op het uitlaatknopje op de middenconsole drukken, gebeurt iets bijzonders. Dan wordt een setje uitlaatkleppen opengezet en klinkt een werkelijk oorverdovend uitlaatgeluid. Het is niet normaal. De geluidstechnici bij Jaguar moeten er dag en nacht aan hebben gewerkt. De F-Type klinkt alsof hij duizend pk levert. Alsof hij een miljoen euro kost. Als de toerenteller zich rond de 4.000 tpm begeeft, kun je elkaar nauwelijks verstaan.
Die emotionele aantrekkingskracht waar we het eerder over hadden, heeft nu ook invloed op andere weggebruikers. Mensen worden spontaan blij als ze een F-Type horen schreeuwen, valt ons op. De duimpjes gaan vaak omhoog.
Het is ook fijn dat je het uitlaatgeluid met druk op de knop weer net zo snel dempt. Natuurlijk zijn er ook momenten dat het constante gebrul even iets te veel wordt. Bijvoorbeeld als je lang onderweg bent naar je vakantieoptrekje aan de Cote d’Azur. Want ook daarvoor is de F-Type prima geschikt. Dat comfort en de bagageruimte biedt hij. Net als de Jaguar E-type van weleer, die als spirituele voorvader kan worden beschouwd.
De Jaguar F-Type is leverbaar voor prijzen vanaf 94.650 euro. Het gereden testexemplaar, de vierwielaangedreven F-Type Coupé S AWD 3.0 V6 Supercharged, kost minimaal 118.650 euro. Daarmee is hij iets voordeliger geprijsd dan de Porsche 911 Carrera 4 waarmee hij voornamelijk concurreert. Liever een F-Type met 550 pk sterke V8? Die is er vanaf een slordige 160 mille. En voor zonaanbidders is hij er ook als Convertible.