Jaguar F-Pace SVR nog sportiever, sneller en slimmer
Nog altijd uitgerust met Supercharged V8
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Jaguar heeft de F-Pace SVR – de snelste en krachtigste F-Pace in de line-up – iets bijgeschaafd. De updates aan de Jaguar F-Pace SVR zijn een combinatie van nieuwe hardware en de overstap naar de Jaguar Electronic Vehicle Architecture, EVA 2.0 genaamd. Dankzij dat laatste biedt de F-Pace SVR Pivi Pro dual-sim infotainmenttechnologie, een gebogen 11,4-inch HD touchscreen en Software-Over-The-Air-technologie.
Supercharged V8
Onder de motorkap van de Jaguar F-Pace SVR is het nog altijd vuurwerk. Jaguar monteert een 5,0-liter V8 Supercharged benzinemotor met een vermogen van 550 pk en liefst 700 Nm aan koppel. Dat is 20 Nm meer dan voorheen. De F-Pace SVR accelereert nu in slechts 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u, dat 0,3 seconde sneller dan voorheen. De topsnelheid komt uit op 286 km/u, een plus van 3 km/u. Schakelen gebeurt met een achttrapsautomaat.
Koppelomvormer
De aandrijflijn omvat nu dezelfde koppelomvormer als die in de Jaguar XE SV Project 8, die berekend is op de grotere kracht van de motor. Het koppel is weliswaar hoger en de prestaties zijn verder verbeterd, maar de CO2-emissie is gereduceerd tot 275 g/km en het brandstofverbruik ligt nu op gemiddeld 12,2 l/100 km. Nieuwe ventilatieopeningen zorgen voor betere koeling van aandrijflijn en remmen. De luchtweerstand is afgenomen van 0,37 naar 0,36 Cw.
Dynamic Launch
Met de nieuwe Dynamic Launch-functie blijven de wielen ook tijdens het schakelen aangedreven, waardoor de F-Pace SVR nog sneller accelereert vanuit stilstand. De stuurinrichting is verbeterd en voorzien van een nieuwe elektronische bekrachtiging dat volgens Jaguar zorgt voor een directer stuurgevoel. Een aangepaste afstelling van de adaptieve demping en herziene onderstelcomponenten moeten zorgen voor meer comfort.
Meer remgevoel
Meer remgevoel is bereikt doordat de tweedelige remschrijven, met een diameter van 395 mm vóór en 396 mm achter, nu worden ondersteund door een nieuwe Integrated Power Booster, die samen met de nieuwe kalibratie van het remsysteem zorgen voor een kortere slag van het rempedaal.
Vierwielaandrijving
Jaguar All-Wheel Drive met Intelligent Driveline Dynamics is standaard. Via Configurable Dynamics kan de bestuurder de auto afstellen naar zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Dankzij de stopwatch, G-krachtmeter en weergave van de pedaalgrafiek kan de bestuurder in de Dynamic-modus zijn prestaties volgen. De vernieuwde Jaguar F-Pace SVR is per direct te bestellen. Hij kost 158.820 euro.