Opnieuw opfrisser voor Jaguar F-Pace, nu ook met zelfdichtende banden
Meer comfort, connectiviteit en rijhulpsystemen
Jaguar houdt zijn populaire F-Pace lekker actueel door het model geregeld updates te geven. In de meest recente versie van de Jaguar F-Pace profiteren kopers van nog meer comfort, connectiviteit en rijhulpsystemen. Een voorproefje: de koppeling van Apple CarPlay en Android Auto gebeurt nu draadloos.
Cabin Air Purification Plus
De Jaguar F-Pace is uitgerust met een doorontwikkelde versie van Cabin Air Ionisation en PM2.5-filtratiesystemen die allergenen, geurtjes en ultrafijne deeltjes uit de lucht filteren. Jaguar spreekt over Cabin Air Purification Plus met twee aanvullende functies die de luchtkwaliteit in het interieur nog verder verbeteren.
Zo activeert Air Purge de climate control en de luchtcirculatie om de lucht in het interieur voorafgaande aan vertrek alvast te verversen. Deze functie werkt aan de hand van een vooraf ingestelde vertrektijd via het infotainmentsysteem of de Jaguar Remote App.
De functie Cabin CO2 Sensing controleert continu het CO2-niveau in het interieur van de auto. Zo kan bij langdurig gebruik van de recirculatiefunctie het CO2-gehalte in de cabine te hoog worden. Voor een optimaal zuurstofgehalte en verhoogd comfort wordt dan meer frisse lucht in het interieur toegelaten. Ook nieuw is de weergave op het infotainmentscherm van de hoeveelheid deeltjes in de lucht binnen en buiten het interieur.
Het Jaguar Pivi Pro infotainmentsysteem biedt meerdere geïntegreerde apps, waaronder Spotify en standaard Apple CarPlay en Android Auto, nu met draadloze telefoonkoppeling. Dankzij Software-Over-The-Air-update (SOTA) is het mogelijk om nu maar ook in de toekomst updates door te voeren.
Adaptive Cruise Control met Steering Assist
Ook nieuw is Adaptive Cruise Control met Steering Assist. Dit systeem assisteert bij het sturen, accelereren en remmen. Daarbij blijft de auto in het midden van de rijstrook en op voldoende afstand van zijn voorganger.
Zelfdichtende banden
Nieuw voor de Jaguar F-Pace zijn de optionele, zelfdichtende banden als aanvulling op het bandenreparatiesysteem, de thuiskomer of het volledige reservewiel die al worden aangeboden. De zelfdichtende banden hebben een speciale, geïntegreerde afdichtlaag in de holte van de band. Als een object het loopvlak binnendringt, wordt dat direct door het afdichtmiddel omringd om een luchtdichte afdichting te vormen. Daarmee wordt de bandenspanning behouden en kan de bestuurder zijn reis voortzetten. De zelfdichtende banden zijn optioneel en exclusief als all-season-band verkrijgbaar in 19-, 20- en 21-inch.
Motoren Jaguar F-Pace
Door naar de motoren. Er is keuze uit vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren, een P400e Plug-in Hybrid en een superkrachtige SVR-uitmonstering met 550 pk. De meeste motorvarianten hebben 48V mild hybrid-technologie. Bij deze MHEV-technologie zorgt de Belt Integrated Starter Generator (BiSG) ervoor dat de energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen, wordt opgeslagen in een compacte 48V lithium-ion-accu. Deze energie wordt vervolgens ingezet om de motor te ondersteunen bij het wegrijden.
Alle uitvoeringen van de Jaguar F-Pace hebben vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Het volledige motorenprogramma van de Jaguar F-Pace bestaat uit:
Benzine:
- 184 kW (250 pk) 2.0 liter viercilinder turbo
- 294 kW (400 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder e-supercharger en turbo
- 297 kW (404 pk) PHEV 2.0 liter viercilinder turbo
- 405 kW (550 pk) 5.0 liter V8 supercharged (exclusief voor SVR)
Diesel:
- 120 kW (163 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
- 150 kW (204 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
- 221 kW (300 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder turbo
F-Pace P400e
Met uitzondering van de exclusieve F-PaceE SVR is de P400e PHEV de krachtigste en efficiëntste uitvoering in het programma. Hierbij werkt de 221 kW (300 pk) sterke viercilinder benzinemotor optimaal samen met de in de transmissie geïntegreerde elektromotor van 105 kW. Samen leveren ze een systeemvermogen van 297 kW (404 pk) en een maximumkoppel van 640 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 5,3 seconden.
De P400e aandrijflijn biedt drie modi: Hybrid, EV en Save:
- De HYBRID-modus maakt op de efficiëntste manier gebruik van de benzine- en elektromotor door op intelligente wijze te wisselen tussen volledig elektrische en benzine-aandrijving.
- De EV-modus maakt emissievrij rijden mogelijk over een afstand van maximaal 53 kilometer*.
- De SAVE-modus maakt het mogelijk dat een deel van de lading van de accu wordt gereserveerd, zodat deze energie later tijdens de rit kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in milieuzones. Tijdens het rijden zal de accu via regeneratie tot 85% worden opgeladen.
Het thuis of onderweg opladen van de P400e is eenvoudig en gemakkelijk. Zo is het model geschikt voor 32 kW DC-snelladen, waarmee de accu in slechts 30 minuten van 0-80% kan worden opgeladen. Via een 7 kW AC-aansluiting duurt dit een uur en 40 minuten. Berijders van de Jaguar F-Pace P400e PHEV worden tevens door Pivi Pro geholpen bij het zoeken van laadpunten. Behalve de locaties van de laadpunten toont het systeem ook de beschikbaarheid, de laadkosten en een schatting van de laadtijd.
Jaguar F-Pace SVR
De F-Pace SVR is de topversie van Jaguars performance-SUV. Dankzij de supercharged V8-motor met 405 kW (550 pk) en 700 Nm en de Dynamic Launch-functie accelereert de F-Pace SVR in 4,0 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 286 km/u.
De SVR-uitmonstering is voor het eerst leverbaar in combinatie met het optionele Black Pack. Hierbij zijn belangrijke details, zoals de omlijsting van de grille, de motorkaplouvres, luchtinlaten in de voorbumper, de dorpellijsten en onderste deel van de achterbumper, uitgevoerd in Gloss Black in plaats van Satin Grey bij het SV Exterior Pack.
Prijzen vernieuwde Jaguar F-Pace
-
- Jaguar F-Pace vanaf € 74.213
- Jaguar F-Pace P400e PHEV vanaf € 77.303
- Jaguar F-Pace R-Dynamic vanaf € 81.646
- Jaguar F-Pace SVR vanaf € 165.794