
ING: Onzekerheid over motorrijtuigenbelasting remt verkoop elektrische auto’s

De nabije toekomst van de elektrische auto ziet er volgens economen van ING niet rooskleurig uit. Onzekerheid rondom de motorrijtuigenbelasting na 2025 schrikt Nederlandse consumenten af om hun benzine- of dieselauto om te ruilen voor een EV.
ING
Steeds meer mensen zien elektrisch rijden wel zitten. In 2022 hadden particulieren nog een aandeel van 45% in de aankoop van elektrische auto’s, maar in 2023 is die trend afgenomen. Het lijkt erop dat dit in 2024 niet zal veranderen. ING wijst met de vinger naar de onduidelijkheid rondom motorrijtuigenbelasting als een van de boosdoeners.
Motorrijtuigenbelasting
Op dit moment genieten elektrische auto’s nog van een belastingvrijstelling. Helaas is het feestje voorbij vanaf 2026, en dat gaat pijn doen in de portemonnee van elektrischeautoliefhebbers. Ze moeten dan jaarlijks zo’n 200-500 euro meer MRB betalen dan benzinerijders, wat neerkomt op zo’n 60% extra kosten.
Twijfels
Daarnaast draagt het handhaven van de accijnskorting op benzine niet bij aan de overstap naar elektrisch rijden in 2024. Het huidige beleid in Nederland gaat ervan uit dat elektrificatie vanaf 2025 op eigen kracht doorgaat, maar er bestaat twijfel of dat daadwerkelijk zal gebeuren. Voor particulieren is het volgens de ING momenteel aantrekkelijk om in hun benzineauto te blijven rijden.