In detail: de nieuwe Hyundai Ioniq 9
De elektrische 'Escalade' van Hyundai
Dit is de nieuwe Hyundai Ioniq 9, een volledig elektrische SUV met drie zitrijen. Het model bouwt voort op het succes van de Ioniq 5 en Ioniq 6. Hyundai’s streven is om rond 2030 maar liefst 23 EV-modellen aan te bieden. De Ioniq-line-up krijgt dus nog verdere uitbreiding. Maar of er een groter model komt dan deze Ioniq 9? Waarschijnlijk niet. In dit artikel alles over de nieuwe Hyundai Ioniq 9.
Elektrische SUV met drie zitrijen
“De Hyundai Ioniq 9 is gemaakt voor klanten die een elektrische SUV zoeken met drie zitrijen. De auto biedt plek aan maximaal zeven personen en combineert een indrukwekkende ruimte met slimme features die inspelen op individuele behoeften en tegelijkertijd een gevoel van verbondenheid bieden: Built to Belong. De Ioniq 9 is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van consumenten die altijd online willen zijn, maar ook waarde hechten aan ruimte, rust en privacy”, aldus de fabrikant uit Zuid-Korea.
Electric-Global Modular Platform (E-GMP)
Het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) waarop de Ioniq 9 is gebouwd, maakt een flexibel interieur met een vlakke vloer mogelijk, wat de inzittenden veel bewegingsvrijheid biedt. De Relaxation Seats op de eerste en tweede rij kunnen volledig naar achteren worden gekanteld en hebben een beensteun voor extra comfort. Dit maakt het mogelijk dat maximaal vier personen tijdens het opladen optimaal kunnen ontspannen. De hoofdruimte op de tweede en derde zitrij bedraagt een ruime 1.042 en 1.008 mm en de beenruimte, wanneer de tweede en derde zitrij gecombineerd worden, 2.050 mm.
Dynamic Body Care-functie
De Relaxation Seats zijn voorzien van een speciale Dynamic Body Care-functie, een primeur voor Hyundai. Dit systeem biedt massage met druk en trillingen om de bloedcirculatie te verbeteren en vermoeidheid te verminderen tijdens lange ritten. Ook handig zijn de draaibare stoelen op de tweede rij. Daarmee kunnen de passagiers op de tweede zitrij – wanneer de auto stilstaat – zich draaien naar de passagiers op de derde rij en kunnen ze elkaar aankijken. Dit maakt het makkelijker om met elkaar te praten en zo wordt de ruimte in de auto nog beter benut.
Universal Island 2.0-console
De Hyundai Ioniq 9 is uitgerust met een Universal Island 2.0-console, die naar voren en achteren geschoven kan worden voor extra (opberg)ruimte en gemak. Bovendien kan een handige doorloopmogelijkheid worden gecreëerd tussen de voorstoelen. De armsteunen van de console kunnen van beide kanten geopend worden, zodat ook de passagiers op de tweede rij er makkelijk bij kunnen. De console kan over een afstand van 190 mm worden verschoven en heeft een opbergruimte van 5,6 liter in de bovenste lade en 12,6 liter in de onderste lade.
Ruimte bagageruimte
Wanneer de leuning van de derde zitrij is neergeklapt, is er in de kofferbak ruimte voor 1.323 liter bagage. Met alle rugleuningen omhoog is er plek voor 620 liter bagage. Verder heeft de auto een kleine bagageruimte aan de voorkant, met een inhoud van 88 liter in de Ioniq 9 met achterwielaandrijving en 52 liter in de Ioniq 9 met vierwielaandrijving.
Ook een beetje duurzaam?
In de Ioniq 9 is volop gebruikgemaakt van duurzame materialen, waaronder milieuvriendelijk verwerkt leder, garen van gerecyclede PET-flessen, wol, biologisch afbreekbare kunststoffen en lak gemaakt van gerecyclede banden. De auto heeft ook een gebogen panoramische display, het zwevende dashboard, de slanke luchtroosters en de sfeerverlichting.
Dual-motion actieve luchtklep
Het energieverbruik wordt nog verder teruggedrongen door een efficiënte geleiding van de luchtstroom onder de auto en een verminderde rolweerstand van de banden. Hiervoor introduceerde Hyundai een nieuw systeem: de dual-motion actieve luchtklep (AAF). Andere aerodynamische verbeteringen zijn een 3D-vormige bodemplaat, aerodynamische wielen en verborgen antennes.
Geen dakantenne
Een bijzonder kenmerk van de Ioniq 9 is dat dit het eerste Hyundai-model is zonder zichtbare dakantenne. De functies van de antenne zijn verdeeld over de voorruit (voor GPS en satellietradio), het dashboard (voor Connected Car Services) en de achterruit (voor FM/AM en digitale media).
Wielen
Er is keuze uit 19-inch velgen (standaard), 20-inch velgen en luxe 21-inch velgen, waaronder een versie met Calligraphy-design. Hiermee kunnen klanten de auto naar wens personaliseren. De SUV is verkrijgbaar met keuze uit zestien kleuren, waaronder nieuwe tinten zoals Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl en Cosmic Blue Pearl. Voor het interieur kan de klant kiezen uit de kleur Obsidian Black en zes unieke combinaties van twee kleuren (bekijk voor meer details de specificaties onderaan het persbericht).
Power Electrical System (PE-systeem)
De Ioniq 9 is gebouwd op het innovatieve E-GMP-platform dat Hyundai’s nieuwe Power Electrical System (PE-systeem) herbergt, met een geoptimaliseerde overbrengingsverhouding voor het rijden in heuvelachtig gebied en de toepassing van een tweetrapsomvormer voor meer efficiëntie. Het volledig ingekapselde PE-systeem helpt het motorgeluid te verminderen, terwijl ook de toepassing van verbeterd akoestisch gelaagd glas, driedubbele afdichtingen in alle gebieden en versterkt plaatwerk in het gebied rond de A-stijl geluiden van de weg, wind en trillingen in de cabine verder reduceert.
Forse batterij!
Het PE-systeem van de Ioniq 9 omvat een lithium-ion batterij met een capaciteit van 110,3 kWh. De Ioniq 9 heeft een indrukwekkend rijbereik van 620 km (volgens WLTP) en een energieverbruik van 194 Wh/km voor de Long-Range achterwielaangedreven variant met 19-inch velgen.
Hyundai IONIQ 9 snelladen
De Ioniq 9 laadt met een 350 kW-lader van 10 tot 80 procent op in slechts 24 minuten. De E-GMP-architectuur van de Ioniq 9 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties en dankzij de V2L-functie (vehicle-to-load) kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten te voeden, zelfs als het voertuig is uitgeschakeld.
Aandrijflijn
De Long-Range achterwielaangedreven Ioniq 9 heeft een 160 kW (218 pk) sterke elektromotor op de achteras. De vierwielaangedreven versie voegt daar nog een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor op de vooras aan toe. De vierwielaangedreven Hyundai Ioniq 9 Performance heeft op zowel de voor- als de achteras een 160 kW (218 pk) sterke elektromotor.
Prestaties Hyundai Ioniq 9
De Performance-versie accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden, terwijl de vierwielaangedreven Long-Range-versie 6,7 seconden nodig heeft en de achterwielaangedreven Long-Range-versie 9,4 seconden. Voor tussensprints, bijvoorbeeld bij het inhalen van andere auto’s, heeft het Performance-model 3,4 seconden nodig om van 80 naar 120 km/u te versnellen. De vierwielaangedreven Long-Range Ioniq doet dit in 4,8 seconden en de achterwielaangedreven Long-Range-versie in 6,8 seconden.
Leven eenvoudig maken
Hyundai heeft tal van slimme verbeteringen toegepast in de Ioniq 9 om veelvoorkomende zorgen die leven onder EV-rijders het hoofd te bieden, zoals een verfijnde EV-routeplanner, verbeterde batterijconsistentie, een verbeterd koppelregelingsdisplay en uitgebreide energierapportage.
De Ioniq 9 toont de laadstatus via groene indicatoren op het stuurwiel zodat de bestuurder altijd weet hoeveel energie nog resteert. De nieuwe SUV is voorzien van Hyundai AI Assistant, een AI-gestuurd spraakherkenningssysteem dat werkt zoals een virtuele assistent thuis en geactiveerd wordt met een druk op de knop. De status van dit systeem wordt eveneens aangegeven door middel van indicatoren.
Features on Demand (FoD)-service
De nieuwe Features on Demand (FoD)-service van Hyundai is uniek en stelt Ioniq 9-klanten in staat hun voertuig verder te personaliseren met digitale upgrades die ze online kunnen aanschaffen. De FoD-service omvat onder meer features als dynamische verlichting bij het openen van het portier, dynamisch begeleidingslicht bij het sluiten van het portier, en opties voor het streamen van content, waaronder Amazon Music en Soundcloud. De Display Theme-functie maakt het mogelijk het scherm te personaliseren met diverse thema’s.
Bluelink Connected Car Services
Bluelink Connected Car Services biedt naadloze connectiviteit via online spraakherkenning en een reeks functies voor een meer comfortabele en plezierige rijervaring. Dit omvat real-time beoordelingen van onder meer wegdek en rijgedrag, en een ‘Driver Safety Index’ op basis van rijpatronen.
‘Over-The-Air’ (OTA) software-updates
Dankzij ‘Over-The-Air’ (OTA) software-updates kan de bestuurder de kaarten- en mediasoftware in de Ioniq 9 updaten zonder daarvoor naar de dealer te hoeven gaan. De bestuurder ontvangt de nieuwste verbeteringen zodra die beschikbaar zijn. De auto is voorzien van een Digital Key-functie die gebruikmaakt van NFC-technologie (Near Field Communication), wat een hoog beveiligingsniveau garandeert. Het opladen van smartphone gebeurt draadloos, op een rubberen oplaadpad om te voorkomen dat apparaten gaan schuiven en voorzien van geïntegreerde koeling om oververhitting te voorkomen.
100W USB-C-poorten
De Ioniq 9 heeft 100W USB-C-poorten voor inzittenden op de voorstoelen en de tweede en derde zitrij. In tegenstelling tot traditionele USB-poorten die afhankelijk zijn van een 12V-batterij, haalt de Ioniq 9 stroom rechtstreeks uit de hoogvoltagebatterij wat ononderbroken gebruik garandeert. Dit innovatieve concept breidt de mogelijkheden van Hyundai’s Vehicle-to-Load (V2L)-functie verder uit. Het V2L-stopcontact in de bagageruimte maakt het mogelijk om, met de batterij van de EV, elektrische apparaten en apparatuur te voeden en op te laden via een standaard stopcontact.
Het klimaatsysteem van de Ioniq 9 is uitgerust met een speciale functie die is geoptimaliseerd voor vrijetijdsactiviteiten, zoals kamperen met de auto. Dit systeem biedt airconditioning voor passagiers achterin en vermindert onnodig stroomverbruik door de klimaatzones voor en achter onafhankelijk te regelen.
UV-C luchtreinigingssysteem
De nieuwe elektrische SUV met drie zitrijen is ook uitgerust met een UV-C luchtreinigingssysteem dat een sterilisatiefunctie heeft voor het desinfecteren van bacteriën op bijvoorbeeld mobiele telefoons en portemonnees. Deze functie is ontwikkeld om in de behoeften van klanten te voorzien die gezondheid en hygiëne in hun auto belangrijk vinden.
Interieurvoorzieningen
Achter het stuur van de nieuwe Ioniq 9 kijkt de bestuurder uit op een elegant, gebogen panoramisch scherm dat een 12-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12-inch infotainment-touchscreen omvat. Het standaard audiosysteem in de auto telt acht luidsprekers. Optioneel is een premium Bose-audiosysteem met 14 speakers dat 5.1-kanaals surroundgeluid ondersteunt en draadloze updates en geavanceerde Bose-functies biedt. Het systeem bevat ook e-Active Sound Design (e-ASD), dat het virtuele rijgeluid van een EV via het audiosysteem van de auto uitstuurt.
Veiligheid
De versterkte carrosserie van de Ioniq 9 zorgt voor maximale veiligheid van de batterij door botsingsenergie effectief te verdelen en de structurele stevigheid te behouden, zelfs bij ernstige ongelukken. De Ioniq 9 is voorzien van tien airbags.
Rijhulpsystemen
De Ioniq 9 is voorzien van Hyundai’s nieuwste geavanceerde rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ofwel ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg. Tot deze systemen behoren onder meer Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Parking Distance Warning (PDW).
Chassis Domain Control Unit
De Chassis Domain Control Unit van de Ioniq 9 verbetert de rijprestaties met functies als dynamische koppelverdeling voor nog betere handling en stabiliteitscontrole bij zijwind voor extra veiligheid bij hoge snelheden. De Ioniq 9 is ook uitgerust met een Terrain Traction Control System voor onverhard terrein en een Auto Terrain Mode die gebruikmaakt van AI om het soort wegdek te herkennen en de optimale rijmodus te selecteren.
Wielophanging
De wielophanging is speciaal ontworpen voor een volledig elektrische SUV, met een MacPherson voorwielophanging en achter een multilink-as. Het systeem bevat zelfregelende dempers voor meer comfort en hydrobussen om trillingen tijdens het rijden te verminderen.
Geremd trekgewicht
In de aanhangwagenmodus detecteert de auto automatisch het gewicht van de trailer en past de geschatte actieradius daarop aan. Deze functie handhaaft een vaste 50:50 motorkoppelverdeling tussen de voor- en achterwielen voor optimale prestaties. In Europa mag de Ioniq 9 een aanhanger tot 2.500 kg trekken.
Digitale zijspiegels
In sommige markten vervangen digitale buitenspiegels de traditionele spiegels. Deze laten het zicht opzij en achter via een 7-inch oled-scherm zien. Dit systeem biedt een uitzoomfunctie voor achteruitrijden, richtlijnen voor manoeuvreren en een hulplijn voor het wisselen van rijstrook. Behalve goed zicht naar achteren zorgen de digitale zijspiegels ook voor een betere aerodynamica van de auto.
Ssst, wees eens stil!
De IONIQ 9 is ontworpen om zo min mogelijk rolgeluid door te laten. De toepassing van geluidsabsorberende banden minimaliseert de resonantie van de banden, terwijl verstevigingen aan de carrosserie de auto meer stijfheid geven en het laagfrequente gebrom verminderen dat kan optreden op onverharde wegen. Verder is de auto voorzien van een Active Noise Control-Road (ANC-R)-systeem dat weggeluiden nog meer filtert.
Marktintroductie Hyundai Ioniq 9
De Ioniq 9 wordt in de eerste helft van 2025 op de markt gebracht in Korea en de Verenigde Staten. Later volgt de introductie in Europa en andere markten. Nadere details voor Nederland worden in een later stadium bekendgemaakt.
Specificiaties Hyundai Ioniq 9
- Lengte: 5.060 mm
- Breedte: 1.980 mm
- Hoogte: 1.790 mm
- Wielbasis: 3.130 mm
- Batterij: 110,3 kWh
- Long Range RWD: tot 160 kW (218 pk) achter (350 Nm koppel)
- Long Range AWD: tot 70 kW (95 pk) voor (255 Nm) en 160 kW (218 pk) achter (350 Nm)
- Performance AWD: tot 160 kW (218 pk) voor (350 Nm) en 160 kW (218 pk) achter (350 Nm)
- 0-100 km/u Performance AWD: 5,2 seconden met 21-inch wielen
- Topsnelheid Long Range AWD en Performance AWD: 200 km/u
- Snelladen 10-80%: 24 minuten met 350 kW-lader onder optimale omstandigheden
- Luchtweerstandscoëfficiënt: 0,259 Cd (met digitale zijspiegels)
- Banden: 255/60R19 (19-inch), 275/50R20 (20-inch) 285/45R21 (21-inch)
- Geschatte maximale actieradius (WLTP): 620 km (Long-Range RWD met 19-inch velgen)
Exterieurkleuren: helemaal nieuw: Celadon Gray Matte/Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl, and Cosmic Blue Pearl. Alternatieven: Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Snow White Pearl, Cyber Gray Metallic, Atlas White Matte, Ecotronic Gray Matte, Nocturne Gray Matte/Metallic, Gravity Gold Matte, Ultimate Red Metallic en Biophilic Blue Pearl
Interieurkleuren: Obsidian Black, Dark Pebble Gray + Dove Gray (two-tone), Obsidian Black + Dove Gray (two-tone), Dark Teal + Dove Gray (two-tone), Mud Gray + Creamy Beige (two-tone), Cognac Brown + Creamy Beige (two-tone), and Dark Wine + Dove Gray (two-tone)