In 2023 flink meer auto’s verkocht
In 2023 zijn maar liefst 369.791 fonkelnieuwe personenauto’s officieel geregistreerd, een stijging van 19 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Volkswagen
In 2023 overtrof Nederland ruimschoots de verwachtingen van RAI Vereniging, die het aantal nieuwe auto’s op 340.000 had geschat. De groei kwam vooral door een inhaalslag van uitgestelde leveringen uit 2022. Volkswagen klimt naar de toppositie als meest geregistreerde merk, terwijl de Tesla Model Y het best verkochte model van het jaar 2023 is. Wat brandstof betreft, maakte elektrisch rijden een sterke opmars met 30,8%, terwijl diesel slechts 1,1% van de markt vertegenwoordigde en benzine op 30,4% bleef steken.
Elektrische auto’s nodig voor behalen klimaatdoelen
Het aandeel elektrische auto’s in het totale aantal registraties lag afgelopen jaar met 30,8% procent bijna 7,5% hoger dan in 2022, toen het aandeel EV’s in de nieuwverkoop 23,5 procent bedroeg. RAI Vereniging en BOVAG benadrukken het belang van subsidiëring en fiscale stimulering van elektrische voertuigen. Er zijn vooral zorgen voor de periode na 2025, vanwege het gebrek aan stimulans om over te stappen naar elektrisch rijden.
Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s bij RAI Vereniging, stelt: “Er is dringend meer duidelijkheid en tonen van ambitie nodig. Mobiliteit moet én kan een bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Tegelijkertijd moet autorijden betaalbaar blijven.” Vandaar dat beide brancheverenigingen bijvoorbeeld pleiten voor een gewichtscorrectie in de Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s vanaf 2026.
Prognose 2024
Voor dit jaar verwachten RAI Vereniging en BOVAG dat er in totaal 360.000 auto’s geregistreerd gaan worden. Het blijft vooralsnog afwachten welke invloed de stimulering en subsidiering hebben op de vraag en aanschaf van elektrische auto’s bij particuliere en zakelijke kopers. Verder spelen economische ontwikkelingen een belangrijke rol.
Bert de Kroon, voorzitter BOVAG-Autodealers, wijst op de huidige recessie, de hoge rentestand en stijgende loonkosten. “De markt normaliseert, maar de aantallen blijven met 360.000 nog wel achter. Met de hogere kosten gaan we een andere tijd tegemoet dan de afgelopen jaren. Voor klanten zijn er wel weer volop mogelijkheden: de voorraden zijn aangevuld, voor de auto kopende consument zijn er nu in elk geval volop kansen en ook nog eens zonder lange levertijden.