Autotest – Hyundai i10 (2020), de investering waard?
Groter, ruimer, completer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Schijn bedriegt. De nieuwe Hyundai i10 lijkt klein, maar wijkt qua formaat nauwelijks af van een Hyundai Getz van dik tien jaar geleden. En die Getz was een model in het B-segment. De i10 is een vijfdeurs hatchback in het A-segment. Groter dus, die nieuwe Hyundai i10, maar per definitie ook beter? Dat zoeken we uit.
A-segment onder druk
Het A-segment staat onder druk. Kleinere (dealer)marges maken het voor fabrikanten lastig om een verdienmodel op te zetten voor een auto in het A-segment. Bovendien is het in het A-segment lastiger om de CO2-uitstoot te reduceren, want toepassing van hybride systemen in A-segmentmodellen is vrij kostbaar en maakt auto’s duurder. En laat het A-segment nu net een zeer prijsgevoelig segment zijn, waar elke euro telt.
Veranderingen
Al deze zaken resulteren in veranderingen in het A-segment. De Opel KARL en Ford Ka+ zijn door te hoge emissies geschrapt en het trio Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo gaat op de elektrische toer en stijgt daardoor in prijs. Hyundai is van mening dat er nog altijd heel veel mensen een nieuwe, eerste auto zoeken van pakweg 15.000 euro met een normale benzinemotor onder de motorkap. En dus ontwikkelde Hyundai een kersverse i10. Die staat hier voor onze neus. Tijd om hem eens onder de loep te nemen.
Nieuwe Hyundai i10 (2020), hoe goed is ie? – AutoRAI TV
Andere proporties
Hyundai geeft de i10 andere proporties. De wielen zijn meer op de hoeken geplaatst, de daklijn is met 20 mm verlaagd en in de breedte kreeg de i10 er 20 mm bij. Lager en breder dus en daardoor automatisch wat stoerder. Om dat stoerdere karakter van de i10 te benadrukken, ontwikkelde Hyundai zelfs een sportieve N-Line variant met opvallende rode details en een pittige krachtbron: een 100 pk sterke 1.0 T-GDi driecilinder met 100 pk en 172 Nm die we ook kennen van de Kia Picanto GT-Line. Deze N-Line-versie – een soort hot hatchback light – komt in mei 2020 op de markt en zal naar verwachting iets meer dan 19.000 euro gaan kosten.
1.0 MPi benzinemotor
Hyundai heeft ook een 1.2 MPI viercilinder benzinemotor met 84 pk en 118 Nm voor de i10 ontwikkeld, maar die motorvariant komt niet naar Nederland. De hogere CO2-uitstoot maakt deze krachtbron oninteressant voor de Nederlandse markt. Wat krijgen we dan wel? Dat is een 1.0 MPi driecilinder benzinemotor met een vermogen van 67 pk (49 kW) en 96 Nm aan koppel. Schakelen kan met een handgeschakelde vijfbak of een gerobotiseerde versie van die transmissie. Op papier is die door een computer aangestuurde vijfbak natuurlijk een automaat. Wat moet dit alles kosten? Dat zetten we in de volgende alinea’s op een rij. Eerst even een handig prijzenoverzicht van de Hyundai i10.
Prijzen Hyundai i10 1.0 MPi
5MT i-Drive – 12.995 euro
5MT Comfort – 14.995 euro
5MT Premium – 16.795 euro
5MT Comfort 5-zits – 15.595 euro
5AT Comfort 5-zits – 16.795 euro
Geen airco voor instapper
De basisvariant i-Drive zit in de basis al behoorlijk rijk in de spulletjes, denk aan centrale deurvergrendeling, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrisch bedienbare ramen vóór, Lane Keeping Assist en meer. Behalve airco. In onze optiek onmisbaar en alleen al voor de restwaarde van de i10 een must have. Airco zit wél in het tweede uitrustingsniveau, de Comfort. Die is er vanaf 14.995 euro, twee mille meer dus. Ons advies, ga minimaal voor de Comfort. De i10 krijgt dan ook een 8-inch display met voorbereiding voor Apple CarPlay en Android Auto, DAB+-radio, mistlampen vóór en getint glas. Zaken die je in een nieuwe auto graag wilt.
Premium, de topversie
Tot slot is er nog de Premium, het topmodel. Die kost 16.795 euro en heeft als extra’s een achteruitrijcamera, automatische airco, bochtenverlichting, een inductielader om smartphones draadloos op te laden en ondersteuning van de smartphone-app Bluelink waarmee je de toestand van je auto op afstand kunt controleren, de deuren kan vergrendelen en je auto kunt terugvinden. Voor Nederland is de Comfort-versie de meest interessante versie, waarbij het gros van de kopers gaat voor de handbakvariant. In onze optiek ook de leukste versie om te rijden.
Vier of vijf zitplaatsen
Hyundai levert de i10 standaard met vier zitplaatsen. Optioneel is de i10 als vijfzitter uit te rusten, maar dat kan alleen bij uitrustingsniveau Comfort. Je betaalt 15.595 euro voor de vijfzits Comfort. De automaatversie – feitelijk een gerobotiseerde handbak – is alleen op de Comfort met vijf zitplaatsen te krijgen en kost 16.795 euro, gelijk aan de prijs van de i10 Premium dus.
Rijden maar!
Zo, na al die cijfers is het tijd voor ontspanning: rijden maar! Tijdens het rijden in de nieuwe Hyundai i10 valt op dat je totaal niet het gevoel hebt dat je met een auto in het A-segment onderweg bent. Het ruimtegevoel is voor een A-segmenter groot, heel groot zelfs. Ook de ruimte achterin verrast. Met de beschikbare hoofd- en beenruimte is de i10 zelfs ruimer dan sommige auto’s in het B-segment. Knap gedaan door Hyundai. De bagageruimte meet 252 liter, ruim zat voor de wekelijkse boodschappen. Naar wens klap je de in twee delen neerklapbare rugleuning weg voor meer ruimte. Er ontstaat dan een bijna vlakke laadvloer.
Comfort
Het onderstel is prettig gedempt. Comfort overheerst, al kan wat extra geluidsisolatie in de wielkasten geen kwaad. Dat zou de stilte aan boord ten goede komen. De nieuwe i10 geeft vooral een volwassen indruk. Het is gewoon een puik karretje. De 1.0 MPi moet je wel wat op toeren houden om de vaart erin te houden. Bij een inhaalactie is een terugschakelactie noodzakelijk om de gewenste versnelling op te roepen. Daarnaast is de koppeling wat licht. Dat maakt het vinden van het aangrijppunt wat lastiger. Kwestie van veel kilometers maken. De besturing is wat zwaarder dan normaal voor meer stuurgevoel, een goede keuze wat ons betreft.
Bouwkwaliteit
Verwacht in een A-segment hatchback geen zachte dashboardafwerking, dat zou de auto simpelweg te duur maken. Toch moet worden gezegd dat de i10 een heel solide indruk geeft. Het dashboard steekt keurig in elkaar en alles ziet er verzorgd uit. In de testauto is het dashboard vrijwel helemaal zwart en grijs. Dat is misschien wat saai. Gelukkig fleurt het dashboard met wat kleurtjes al aardig op. De ergonomie is dik in orde. Alles laat zich eenvoudig bedienen, het 8-inch touchscreen in het bijzonder door de handige sneltoetsen naast het scherm. Zo kun je ook onderweg even snel iets instellen, erg fijn. Ook op het stuurwiel zijn de nodige knoppen ondergebracht om alles zo eenvoudig mogelijk te bedienen.
Conclusie
De Hyundai i10 is voor veel kopers een eerste kennismaking met het Koreaanse merk. En die eerste indruk zal voor veel kopers erg positief zijn. De auto is goed gebouwd, comfortabel, ruim, heeft meer dan genoeg veiligheidssystemen, is eenvoudig om te rijden, is best zuinig en heeft een voor de wegenbelasting gunstig wagengewicht van ongeveer 920 kilogram. En dan ook nog 5 jaar garantie, ongeacht kilometers. Dat klinkt allemaal best goed. Vergeet alleen die vanafprijs van net geen 13.000 euro. Spaar even door en investeernliever 14.995 euro in de Comfort. Pas dan krijg je de i10 zoals Hyundai hem bedoeld heeft.