In 2000 presenteerde Opel de eerste generatie Agila, als eigen rebadgevariant van de Opel Agila. Het was een enigszins lastig te definiëren model. Je kon de auto een mini-MPV noemen, of een kleine maar hoge hatchback. Qua positionering was de Agila vooral dat laatste. De tweede generatie van de auto verscheen in 2007 en opnieuw was de auto gebaseerd op een Suzuki, de Splash. De auto nam nu meer een hatchbackvorm aan.
General Motors
In 2014 nam Opel voor haar stadsauto afscheid van de Suzuki-basis en kwam met de vooral in de hoogte wat compactere Karl. De stadsauto is vernoemd naar de oudste zoon van merkoprichter Adam Opel. Voor de Britse markt werd de historische naam Vauxhall Viva weer gebruikt. De auto werd deze keer binnen General Motors ontwikkeld, met als resultaat dat de auto elders ter wereld met een iets afwijkend uiterlijk ook als Chevrolet en Holden Spark wordt verkocht.
Productiestop
Opel heeft aangekondigd dat het eind 2019 stopt met de productie van o.a. de Karl. Dat is verklaarbaar, aangezien de Karl zoals gezegd een General Motors-ontwikkeling is en Opel behoort sinds kort tot de Franse PSA-groep. Opvallend is echter dat Opel het niet over een opvolger heeft, terwijl een model op basis van de Citroën C1/Peugeot 108 voor de hand ligt. Daarnaast is het A-segment niet onbelangrijk in Europa.