“Hoogte kilometerheffing afhankelijk maken van CO2-uitstoot voertuig”
Drastische modernisering van autobelastingen noodzakelijk
Het huidige Nederlandse kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent terugbrengen ten opzichte van 1990. Ook heeft het kabinet de ambitie om per 2030 alleen nog nieuwe emissieloze auto’s te verkopen. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck zijn deze doelen alleen haalbaar als gewenst gedrag van automobilisten wordt beloond en ongewenst gedrag wordt belast.
Klimaatdoelen niet halen
“Zonder variabele CO2-heffing op autogebruik halen we onze klimaatdoelen niet”, stelt Van Eijck. “Hierbij moet het gebruik van een auto worden belast waarbij de prijs afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot. Dit stimuleert bewuster gebruik van de auto en versnelt vergroening van het wagenpark. Op de langere termijn moeten alle vormen van vervoer op deze manier worden belast.”
“Het gebruik van een auto moet worden belast waarbij de prijs afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot.”
Effect op files
Een CO2-heffing op het gebruik van een auto is daarvoor de enige oplossing, stelt RAI Vereniging. Want hierdoor zijn auto’s die minder uitstoten goedkoper per kilometer dan auto’s die veel uitstoten. Van Eijck: “De vergroening en elektrificatie van het Nederlands wagenpark wordt hierdoor versneld. Daarnaast worden hiermee ook de files effectief aangepakt en gaat ook de uitstoot van schadelijke stoffen omlaag.”
Sturen op gedrag
RAI Vereniging start nu een onderzoek naar het effect van deze heffing op het wagenpark en CO2-uitstoot. In het verleden is veel onderzoek gedaan naar sturen op gedrag, via invoering van de kilometerheffing. Ook toen is al aangetoond dat de CO2-uitstoot van het wegvervoer met circa 20 procent omlaag gaat als een vaste prijs per gereden kilometer wordt ingevoerd. Automobilisten gaan mobiliteit anders invullen waardoor er minder wordt gereden.
“De CO2-uitstoot van het wegvervoer gaat met circa 20 procent omlaag als een vaste prijs per gereden kilometer wordt ingevoerd.”
Vergroening
“Wanneer de prijs echter ook afhankelijk wordt gemaakt van de CO2-uitstoot van een auto wordt het klimaatvoordeel nog groter. Wij gaan nu verder onderzoeken hoeveel die heffing bijdraagt aan de vergroening van het wagenpark en het behalen van de klimaatdoelen”, aldus Van Eijck.
Drastische modernisering van de autobelastingen
Volgens Van Eijck gaat de invoering van een CO2-heffing gepaard met een drastische modernisering van de autobelastingen. Hierbij moeten de vaste autobelastingen op bezit (MRB en BPM) worden omgezet naar een variabel tarief voor gebruik. Dit tarief bestaat uit een bedrag voor het gebruik van de infrastructuur en een variabel bedrag voor de CO2-uitstoot. Dit heeft ook gevolgen voor de schatkist, omdat zuinigere auto’s goedkoper worden en er minder wordt getankt.
“Een variabel tarief voor gebruik, bestaande uit een bedrag voor gebruik van infrastructuur en een variabel bedrag voor CO2-uitstoot.”
Tijd om door te pakken
Van Eijck: “Deze manier van beprijzing moet de norm worden voor al het vervoer en onderdeel uitmaken van een bredere visie op klimaat en mobiliteit. Alleen zo kunnen reizigers een eerlijke keuze tussen vervoersvormen maken en beleidsmakers effectief sturen op klimaat.” Dit Kabinet heeft aangekondigd om in samenwerking met de Mobiliteitsalliantie te starten met pilots naar betalen voor gebruik en een kilometerheffing voor vrachtauto’s. “Dit is dé tijd om door te pakken”, besluit Van Eijck.