GWM Wey 03 (2024) review – Een Chinese auto….op benzine!?
Dat ze in China niet alleen grote muren kunnen bouwen, maar ook grote auto’s, bewijst het merk Great Wall Motor. Net als vele andere merken uit het verre oosten, maakt nu ook GWM de oversteek naar Europa. AutoRAI.nl ging op stap met de GWM Wey 03. Is dat wat?
GWM – Wie, Wat, Waar?
Je hebt wellicht nog nooit van GWM gehoord. Tijd voor een korte introductie dus. Great Wall Motors, opgericht in 1984 in China, verdient zijn geld al jaren met het bouwen van SUV’s, 4×4’s, personenauto’s en pick-ups. In 2022 reden er wereldwijd meer dan een miljoen Great Wall Motor-auto’s uit de showroom. Nu willen ze Europa veroveren, met de Wey en Ora als vaandeldragers. Het plan is om vier modellen te introduceren: de Wey 03, Wey 05, Ora 03 en Ora 07. Even buiten Rome mochten we onze eerste meters met de Wey 03 maken.
GWM Wey 03
De Chinese SUV is bijna 4,7 meter lang, 1,73 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,74 meter. Qua formaat neemt hij het op tegen de BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. Het merk is bescheiden en ziet zichzelf niet als ‘premium’. Ze beschouwen de Volkswagen Tiguan en Cupra Formentor als concurrenten. Het familiegezicht van Wey is herkenbaar met een grote grille, een verticaal WEY-logo in het midden en een elegant ontwerp dat een Frans tintje heeft. De ontwerper komt namelijk uit Frankrijk en kan zo bij DS in dienst. De bagageruimte biedt een ruime 600 liter opbergruimte. Het trekgewicht ligt op 2.000 kilo. Al met al een praktische auto dus.
Stijlvol
Het exterieur doet misschien wat traditioneel aan, maar het interieur is helemaal 2024. Drie schermen, waaronder een 14,6-inch infotainmentscherm en een 9-inch scherm voor klimaatcontrole, tonen je alle informatie die je nodig hebt. Voeg een kristalachtig pookje, namaak houtafwerking en leren bekleding met diamantpatroon toe, en je hebt een stijlvol interieur waar je u tegen zegt. De stoelen zitten bovendien zeer comfortabel. Ze bieden voldoende zijdelingse steun in scherpe bochten en zijn zacht genoeg voor lange reizen.
Onderhuids
In de bodem van de auto ligt een accupakket met een capaciteit van slechts 34 kWh. Voor een mastodont van dit kaliber lijkt dat wat magertjes. Maar misschien hadden we even moeten melden dat het hier om een plug-in hybride gaat. Jawel, deze Chinese auto is niet volledig elektrisch en heeft nog gewoon een benzinemotor onder de motorkap. Namelijk een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor, die 204 pk levert. Samen met een elektromotor komt het systeemvermogen uit op 367 pk. De versie die wij rijden – de 4WD-variant – heeft ook nog op de achteras een elektromotor, waardoor hij beschikt over 442 pk. Het resultaat is een indrukwekkende 0-100-tijd van 5,3 seconden en een topsnelheid van 230 km/u.
Plug-in hybride
Dankzij het grote accupakket kun je tot 136 kilometer volledig elektrisch rijden. Uitzonderlijk ver, voor een PHEV. Net als een volledig elektrische auto, kan hij ook snelladen. Tot 50 kW. In Nederland kun je dus eigenlijk vrijwel alle ritten in de Wey 03 afleggen op elektrokracht. Je kunt je dan ook afvragen waar die benzinemotor nog voor nodig is. Voor de zomervakantie en wintersport?
Conclusie
De Wey 03 zit goed in elkaar. Het interieur oogt fraai en is voorzien van alle moderne technologieën. Praktisch is de auto ook, met veel bagageruimte, een goed trekgewicht en ruimte op de achterbank voor drie volwassenen. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op minstens 50.000 euro. Maar hoe rijdt deze Chinees? Dat vertellen we je in de video hieronder: