Gespot: niet zomaar een Lexus IS
Het dak eraf!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
In de winter kom je sowieso al weinig cabriolets tegen, maar sommige exemplaren zouden ook bij mooi weer een vermelding in deze rubriek waard zijn. Neem bijvoorbeeld deze ietwat vergeten cabriovariant van de Lexus IS.
De tweede generatie Lexus IS kwam in 2005 op de markt. Ook in Nederland was het model best populair en je ziet hem nog steeds met enige regelmaat rijden. Het gaat wel bijna altijd om een ‘gewone’ Lexus IS. Er zijn twee uitvoeringen die een plekje in deze rubriek verdienen – bij dezen! Die twee modellen zijn de sportieve IS F en de IS C.
De Lexus IS F
De Lexus IS F was het sportieve topmodel, dat zich met een 311 kW (423 pk) sterke 5,0-liter V8 en achterwielaandrijving (en een achttrapsautomaat) echt wel kon meten met auto’s zoals de toenmalige BMW M3. Het is niet voor niets dat de Lexus IS wel eens ‘de Japanse BMW 3 Serie’ genoemd. Het zal echter geen verrassing zijn dat de IS F in Nederland nogal wat kostte. Het exacte bedrag verschilt per jaar, maar een ruime euroton was je er wel aan kwijt. Hoe goed de auto ook was, zeldzaamheid was hiermee gegarandeerd.
De Lexus IS C
Vandaag staat echter de Lexus IS C op het podium. In 2009 werd een tweede carrosserievariant aan het aanbod toegevoegd: een cabrioversie. De IS C was voorzien van een stalen klapdak, dat zich in 21 seconden automatisch opende of sloot. Zoals zoveel cabriolets met stalen dak had de auto een wat erg hoge achterzijde, maar voor de rest was het wat ons betreft een erg geslaagd model.
De Leuxs IS C was leverbaar in drie uitvoeringen: de IS 250 C, de IS 300 C en de IS 350 C. De IS 300 C werd slechts in een paar landen geleverd, de overige modellen in principe wereldwijd. In Nederland stond echter alleen de IS 250 C in de prijslijst, met de uitrustingsniveaus Luxury en Executive. Naast het nodige comfort beschikte je daarmee over een 153 kW (208 pk) sterke 2,5-liter V6 met zestrapsautomaat en aandrijving op de achterwielen.
Behalve dat Nederland toch al niet echt een cabrioland is, stond een prijskaartje van ruim 60.000 euro ook het verkoopsucces in de weg. Zo bleef ook de Lexus IS C een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen.
Het gespotte exemplaar
Ze zijn er echter wel en dat bewijst dit exemplaar, dat onze collega Bart tegenkwam in de parkeergarage van het Louwman Museum in Den Haag. Het is om precies te zijn een Lexus IS 250 C uit 2010, die sinds 2012 Nederlands asfalt onder zijn wielen heeft. De huidige eigenaar geniet sinds 2020 van zijn exclusieve cabriolet. Alsof de auto van zichzelf nog niet genoeg opvalt, is deze ook nog gespoten in metallic lichtblauw. Een kleur die wat ons betreft erg goed staat.