Gespot: heel veel Fords
Van T-Ford tot Bronco
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
We brachten een bezoek aan de Ford-dealer in Zaandam om een testauto op te halen. In de showroom bleken lang niet alleen nieuwe Ford-modellen te staan. Het werd een reis door de Ford-historie in vogelvlucht.
Recent konden wij rijden met de nieuwe Ford Ranger Raptor. Het testexemplaar haalden we op bij de grote Ford-dealer in Zaandam. Het is de hoofdvestiging van de Dekkerautogroep, een bedrijf met een historie die teruggaat tot 1923! Die historie is direct te zien in de showroom. Tussen de gloednieuwe Ford-modellen staan ook de nodige klassiekers, stuk voor stuk bekende modellen uit de rijke historie van het merk. Ook staan er niet alleen Europese Fords, maar ook enkele Amerikanen. Op volgorde van bouwjaar gaan we ze langs. De Ford-historie in vogelvlucht!
Ford Model T
Dit model mag natuurlijk niet in de collectie ontbreken. Het is niet het allereerste Ford-model, maar wel het model waarmee Ford – en zelfs ‘de auto’ in het algemeen – doorbrak. ‘Te bestellen in iedere kleur, als het maar zwart is’, is een bekende uitspraak over de Model T. Dat gold echter maar voor een bepaalde periode, hij was er zeker ook in andere kleuren. Hier zien we een laat model Ford Model T Touring.
Ford Model A
Na de Model T, kwam de Ford Model A. Hier zien we een Pick-Up-versie, maar net als bij de Model T waren er nog talrijke andere varianten. Het kenteken van dit exemplaar is niet meer bekend bij de RDW, dus helaas hebben we geen informatie over het exacte bouwjaar. Doordat de Model A in zijn productieperiode (1928–1931) weinig veranderde, is het modeljaar ook lastig te bepalen.
1938 Ford
In de vroegere decennia van de automobiel was het modelaanbod van fabrikanten lang niet zo breed als tegenwoordig en vaak zelfs beperkt tot één model. Het uitrustingsniveau of de uitvoering bepaalde de typenaam. Zo zien we hier ‘de Ford’ van modeljaar 1938, als Deluxe Convertible. Ook van deze auto is het kenteken niet meer bekend, maar nu het design (en de marketinggedachte achter modeljaren) een grotere rol speelt, is het bouw-/modeljaar van de auto toch makkelijk te bepalen.
Ford Taunus Transit
De Ford Transit is niet meer weg te denken uit het aanbod van Ford. In sommige landen is ‘Transit’ zelfs uitgegroeid tot een verzamelnaam voor bestelbusjes. De eerste Ford Transit kwam in 1965 op de markt. Laatst kwamen wij in Berlijn trouwens een mooi exemplaar van die eerste modelgeneratie Transit tegen. Hier zien we de directe voorganger: de Ford Taunus Transit. Een bestelbusje op basis van de techniek van de Taunus personenauto. Dit exemplaar is om precies te zijn een origineel Nederlandse FK1250 uit 1965, het laatste jaar van dit model.
Ford Capri
Wat de Ford Mustang was voor Amerika, moest de Ford Capri worden voor Europa. Hoewel niet volledig, is dat toch best aardig gelukt. Als je tegenwoordig nog een Capri tegenkomt dan is dat meestal een van de latere modellen, maar hier zien we er weer eens een van de allereerste generatie. Dit is om precies te zijn een origineel Nederlandse Ford Capri 1700 GT uit 1972, dus een vrij late van het eerste model. Hij ziet er nog altijd als nieuw uit!
Shelby GT500
We maken een sprong in de tijd. Centraal in de showroom had als topstuk eigenlijk een Ford GT ’66 Heritage Edition moeten staan. Vanwege onderhoud was die tijdens ons bezoek helaas niet aanwezig. De tijdelijke vervanger is echter ook zeker niet verkeerd: een Shelby GT500 van het laatste model, modeljaar 2020. Hoewel Shelby strikt genomen een ander merk is, mag het natuurlijk niet in de historie van Ford ontbreken.
Ford Bronco
Over iconische modellen gesproken: eindelijk heeft de nieuwe Ford Bronco de beloofde oversteek naar Europa gemaakt. In de showroom en op het buitenterrein heeft deze Ford-dealer al aardig wat exemplaren staan. In (on)opvallend donkergroen staat in de showroom een Ford Bronco Outer Banks, de wat luxere uitvoering. Buiten staat nog een donkergrijze, vers afgeleverd en met de transportbescherming er nog op. Buiten staat ook een lichtgrijze Ford Bronco Badlands, de meer op offroad gerichte uitvoering, glimmend te wachten op zijn trotse nieuwe eigenaar.