Gespot: een Volvo 66 DL uit 1978
De oer-Hollandse Zweed
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ooit stonden ze op iedere straathoek, nu moet je er naar zoeken: de DAF 66 en latere Volvo 66. Wij kwamen er weer eens een tegen, op de snelweg zelfs.
Eerder dit jaar stonden we aan de hand van een leuke dubbelspot ook al even stil bij de auto-industrie die Nederland ooit rijk was. Toen hadden we het vooral over de Volvo 300-serie, die zijn ontwikkeling begon als een DAF, maar uiteindelijk alleen met Volvo-logo’s op de markt kwam. Deze keer kijken we in Gespot naar de Volvo 66, de laatste DAF die ook nog onder die naam werd verkocht.
De DAF 66
De DAF 66 kwam in 1972 op de markt en was een geëvolueerde doorontwikkeling van de DAF 55. Het grootste visuele verschil was de nieuw ontworpen voorzijde, aan de achterzijde leken beide auto’s sterk op elkaar. De belangrijkste technische wijziging was de introductie van een De Dion-achteras, die de minder stabiele pendelasconstructie verving.
Van DAF naar Volvo
Begin jaren ’70 raakte DAF in financiële moeilijkheden, wat ertoe leidde dat aandelen werden verkocht. Volvo kon zo in 1972 een aandeel van 33% in het bedrijf bemachtigen. Daarmee waren de problemen voor DAF nog niet voorbij. Uiteindelijk werd besloten om de vrachtwagen- en personenautoafdelingen op te splitsen. DAF ging door met de vrachtwagens en bestaat nog altijd. De personenautoafdeling ging in 1975 geheel naar Volvo, dat de auto’s onder eigen naam ging leveren.
De Volvo 66
Volvo stopte de productie van de verouderde DAF 33 en 44, maar ging door met de modernere 66. Maar ja, Volvo was het merk van de grote, degelijke en stevige auto’s. Het merk wilde de DAF dus wel op de nodige punten veiliger maken. Zo kreeg de auto grotere bumpers, een veiliger stuurwiel en betere stoelen. Niet zichtbaar zijn verstevigingen aan de carrosserie, met name in de portieren. Ook kreeg de bekende Variomatic een neutraalstand. Bij de oorspronkelijke DAF’s startte je namelijk altijd in de versnelling, waardoor je vooral niet moest vergeten om bij het starten de rem goed ingetrapt te houden…
Voor de rest bleef alles bij het oude. Ook de oorspronkelijke 1,1- en 1,3-liter viercilindermotoren (35 tot 42 kW (47 tot 57 pk)) bleven in het aanbod, ook al kwamen die uit de schappen van Renault. Overigens had Volvo in die tijd ook een motorensamenwerking met Renault, denk maar aan de V6 PRV-motor.
Het gespotte exemplaar
Op de A16, net ten zuiden van Rotterdam, kwamen wij een tijdje geleden dit mooie exemplaar tegen. Het is een nog erg nette Volvo 66 ‘642910’ uit 1978. ‘Natuurlijk’ is de auto origineel Nederlands. De huidige eigenaar rijdt er sinds 2020 mee rond en we hopen dat hij dat nog lang blijft doen.