Gespot: een Toyota Starlet Glanza
Niet zomaar een Starlet
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De vijfde generatie Toyota Starlet is nog niet eens zo zeldzaam. Toch is dit exemplaar zeker wel een paar foto’s en een vermelding in deze rubriek waard. We zien hier namelijk niet zomaar een Starlet, maar een Glanza!
Wij kennen de Toyota Starlet vooral als een verstandig, betrouwbaar en zuinig stadsautootje. In Japan werden echter ook sportieve uitvoeringen geleverd. Als vanaf de eerste modelgeneratie stonden semi-sportieve uitvoeringen in de Japanse prijslijst, maar bij de derde en vierde generatie kon je al spreken van een ‘hot hatchback’.
Toyota Starlet in vier smaken
In 1996 kwam de vijfde generatie Toyota Starlet op de markt. In thuisland Japan waren er in de basis vier uitvoeringen: de Reflet, de Glanza, de Carat en de Remix. De Reflet was de ‘gewone’ uitvoering, zoals wij die in Europa ook kennen. De sportieve uitvoeringen werden onder de naam Glanza geschaard. De Carat waren de meest luxe uitvoeringen, herkenbaar aan een afwijkende grille en lichtunits. De Reflet was tot slot een uitvoering met offroad-aankleding, compleet met reservewiel achterop. Voor nu blijven we even bij de Glanza-modellen.
Toyota Starlet Glanza S en V
De 1.3 Gi- en GT Turbo-uitvoering van de vorige generatie Toyota Starlet werden opgevolgd door respectievelijk de Glanza S en de Glanza V. Beide Glanza-modellen hadden een 1.3-liter viercilinder benzinemotor onder de kap, zonder turbo voor de S en met turbo voor de V. Daarmee had de Glanza S een vermogen van 85 pk en kwam de Glanza V gelijk tot 140 pk. Voor zo’n compacte en lichte auto was dat flink wat vermogen. Dat blijkt uit de acceleratietijden. De Glanza S bereikte na 11,9 seconden de 100 km/u, terwijl de Glanza V daar 8,2 seconden voor nodig had. In zijn tijd was de Glanza V daarmee echt een vlot autootje.
Later in 1996 werd het aanbod verder uitgebreid met de Toyota Starlet Glanza S Limited. Dat was een soort tussenvariant, die wel het dikkere bumperwerk had van de Glanza V (behalve de luchtinlaat op de motorkap), maar niet diens krachtiger motor. Van de Glanza V verscheen later ook een extra lichtgewicht uitvoering, zonder airco of elektrisch bedienbare ramen. Deze lichtgewicht variant was vooral bedoeld als basisauto voor de race- en rallysport.
Het gespotte exemplaar
In een parkeergarage in Zwolle zagen wij laatst deze Toyota Starlet Glanza V uit 1998. Een vrij laat exemplaar dus. De auto is sinds april vorig jaar in Nederland en ook sindsdien bij de huidige eigenaar. Waarschijnlijk zal de bestuurder een passagier bij zich hebben gehad. Anders zijn we wel benieuwd hoe hij met het stuur aan de ‘verkeerde kant’ een kaartje uit de automaat van de slagboom bij de ingang heeft gehaald.
In een parkeergarage is het lastig fotograferen, maar we stopten toch graag even voor wat foto’s. Je kunt je voorstellen dat een Toyota Starlet Glanza in Nederland behoorlijk zeldzaam is. Volgens RDW Data staan op dit moment toch nog negentien exemplaren op Nederlands kenteken, waarvan drie uit 1998.
De huidige Toyota Glanza
Voor de volledigheid: sinds 2019 wordt de naam ‘Glanza’ opnieuw gebruikt, maar als typenaam voor een Toyota-versie van de Suzuki Baleno. Deze Toyota Glanza wordt alleen in India verkocht.