
Gespot: een Toyota Matrix
Glitch in the…
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Via grijze import komen nog wel eens bijzondere modellen ons land binnen. Ook ambassades zorgen daar nog wel eens voor. Neem nou deze Toyota Matrix. Een model waarvan het nooit de bedoeling was dat hij hier terechtkwam.
Het gespotte exemplaar
Met name in de regio van Den Haag kom je nog wel eens bijzondere importmodellen tegen. Daar zitten immers de ambassades, die het personeel nog wel eens laten rijden in auto’s die we hier niet kennen. Wij zagen deze Toyota Matrix XR echter aan de rand van Hoorn. De auto heeft BN-kentekens, dus meer dan dat hij van faceliftmodeljaar 2005 is, valt over dit exemplaar niet te vertellen.

Wat zijn BN-kentekens?
BN-kentekens worden gebruikt voor voertuigen die niet tot het Nederlandse wagenpark behoren. In de praktijk gaat het vaak om auto’s van ambassadepersoneel zonder diplomatieke status. Officieel hebben de letters geen betekenis, maar vaak wordt de lettercombinatie uitgelegd als ‘Buitenlander in Nederland’. Voor dezelfde voertuigen wordt ook wel de lettercombinatie GN gebruikt, wat ‘Geen Nederlander’ zou kunnen betekenen.
Bij deze kentekenserie hebben ook de cijfers een betekenis, wat ongebruikelijk is bij Nederlandse kentekens. Bij deze Toyota maken de cijfers duidelijk dat het inderdaad gaat om een auto van personeel van een ambassade of consulaat.
Wat is een Toyota Matrix?
Terug naar de gespotte auto: wat is een Toyota Matrix precies? De Matrix was vooral ontwikkeld voor de Noord-Amerikaanse markt, via een joint-venture tussen Toyota en General Motors. Het model was een forse hatchback, met ook wel wat trekjes van een SUV of stationwagen. Een echte crossover dus. De Matrix vormde een wat sportievere aanvulling op de Toyota Corolla sedan, aangezien de Corolla hatchback in Noord-Amerika niet werd geleverd. De Matrix deelt zijn techniek ook met de Corolla. General Motors maakte zijn eigen variant van de auto: de Pontiac Vibe.




Ondanks de semi-sportieve insteek van de Toyota Matrix was het interieur vooral gericht op praktisch gebruiksgemak. Met de achterbank plat ontstond een grote vlakke laadvloer van robuuste kunststof, met meer ruimte dan in sommige stationwagens.
Het motorenaanbod bestond uit twee verschillende 1,8-liter viercilinder benzinemotoren. Een met 97 kW (132 pk) en een met 130 kW (177 pk). De krachtiger motor kwam uit de Celica. Voorwielaandrijving was standaard, optioneel was ook vierwielaandrijving mogelijk. Schakelen ging standaard handmatig met vijf versnellingen, maar een viertrapsautomaat behoorde ook tot de mogelijkheden (standaard bij vierwielaandrijving).




Toyota Matrix in drie uitvoeringen
De Toyota Matrix was leverbaar in drie uitvoeringen. Een naamloos standaardmodel, de XR en de XRS. Het standaardmodel was relatief kaal, maar daardoor prijstechnisch wel extra interessant voor de jongere doelgroep waarop de Matrix was gericht. De XR voegde wat meer uitrustingen en een wat mooiere aankleding toe.
De XRS bracht nog wat meer ‘luxe’, maar vooral ook de krachtiger motor. Het eerste modeljaar was de automaat optioneel, maar daarna was de XRS er alleen nog met een handgeschakelde zesbak. Een versnelling meer dus ten opzichte van de andere Matrix-modellen. De XRS was voor zijn tijd best een sportieve auto en gelimiteerd op 2.500 exemplaren per jaar.
Facelift voor de Toyota Matrix
Voor modeljaar 2005 werd de Matrix alweer gefacelift, maar de wijzigingen waren beperkt. De voorbumper werd aangepast zodat die minder snel over de grond schuurde en de achterlichten kregen helder in plaats van rood glas. Vanbinnen werd de middenconsole iets aangepast. Voor modeljaar 2006 werd het vermogen van de motoren ietsje teruggeschroefd, maar vreemd genoeg alleen op papier en niet in daadwerkelijke prestaties.


Tweede generatie en opvolging Toyota Matrix
In 2008 volgde voor modeljaar 2009 een volledig nieuwe modelgeneratie voor de Toyota Matrix, die vooral een evolutie was van het eerste model. Dat model hield het uit tot en met modeljaar 2014. Een derde generatie bleef uit, vooral omdat de gewone Corolla hatchback in licht aangepaste vorm leverbaar werd in Noord-Amerika.



