Gespot: een Toyota Mark II
Onbekende exoot
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Toyota heeft wereldwijd zo veel modellen geleverd, dat het bijna een studie is om ze allemaal te kennen. Neem nou de Toyota Mark II. Een bekende verschijning in Azië, maar daarbuiten een exoot. Toch kwamen wij er een tegen en natuurlijk maakten we wat foto’s.
Toyota is de grootste autofabrikant ter wereld (inclusief Lexus, Daihatsu en Hino). Je kunt je voorstellen dat het merk ook heel wat verschillende modellen levert, die soms specifiek zijn afgestemd op een bepaald werelddeel. Alleen al wat betreft sedans levert Toyota meer dan we hier kunnen opsommen. Een van de voor Azië bestemde sedans heeft blijkbaar toch zijn weg naar Europa gevonden: deze Toyota Mark II.
Het gespotte exemplaar
De Toyota Mark II is een luxe sedan, die boven de Camry is gepositioneerd. Hij valt nog wel in het ‘midsize’-segment en moet onder andere de meer bekende Toyota Crown nog boven zich dulden. De Mark II die wij tegenkwamen in het centrum van Hoorn is er een van de negende generatie, die in 2000 op de markt kwam. De matblauwe kleur is niet origineel, maar staat hem stiekem best goed. De Toyota heeft Oekraïense kentekens van de vorige serie en is geregistreerd in de regio van Odessa. De voorzijde van de auto was helaas niet beter dan dit in beeld te krijgen.
De negende Toyota Mark II
De eerste Toyota Mark II verscheen al in 1968, al was het model toen nog onderdeel van de Corona-lijn. Vanaf de tweede generatie uit 1972 is de Mark II echt een modellijn op zich. In 2000 was Toyota dus alweer toe aan de negende generatie. Die bracht een aantal technologische primeurs met zich mee. De nieuwe 2,5-liter zes-in-lijn maakte de Mark II bijvoorbeeld de eerste Toyota in massaproductie met directe brandstofinjectie. Ook nieuw was Navi AI-shift. Dat was een systeem dat GPS-gegevens gebruikte om op basis daarvan de beste schakelmomenten voor de automaat te bepalen.
Verder bestond het motorenaanbod uit andere zes-in-lijnmotoren met 2,0 of 2,5 liter inhoud. Overigens had bijna iedere uitvoering een automaat, er was maar één, semi-sportieve uitvoering die leverbaar was met een handgeschakelde vijfbak. Afhankelijk van de uitvoering had de Mark II achter- of vierwielaandrijving. De Toyota Mark II is technisch verwant aan de eerste generatie Lexus IS en verder nog aan een aantal sedanmodellen die wij niet kennen. Dat zijn de Toyota’s Verossa, Brevis, Progrès en Origin. Die laatste is een zeer opvallend retromodel.
Facelift, stationwagen en opvolging voor Toyota Mark II
In 2002 onderging de Toyota Mark II alweer een subtiele facelift. Ook werd een stationwagenversie geïntroduceerd. Die kreeg de naam Mark II Blit, maar werd verder als een afzonderlijk model gepositioneerd. De Blit had ook een heel andere vormgeving dan de Mark II sedan. De negende modelgeneratie van de Mark II was ook de laatste, want in 2004 werd hij opgevolgd door de Mark X. De Mark II Blit mocht echter nog door tot 2007 en werd toen opgevolgd door de Mark X ZiO, een MPV-model.