Gespot: een Renault Mégane R.S. uit 2019
Van gewone middenklasser naar echte rijmachine
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De gewone Renault Mégane was een prima auto, maar inmiddels ook een beetje doorsnee. Als Renault Mégane R.S. is dat een heel ander verhaal. Dan is de middenklasser ineens een echte rijmachine voor de liefhebber. Zo vaak zie je de R.S. helaas niet, dus deze mocht zeker even op de foto.
Toegegeven, dit is niet de meest exclusieve auto die tot nu toe deze rubriek heeft gevuld. Toch is hij zeker wel een vermelding waard, want de sportuitvoering van de Renault Mégane zien we helaas maar weinig rijden. De reguliere Renault Mégane is een recent model en zal dus bekend zijn. Daarom richten wij ons nu even specifiek op de Renault Mégane R.S.
De 2018 Renault Mégane R.S.
De vierde generatie Renault Mégane kwam in 2017 op de markt en in 2018 volgde de sportieve Renault Mégane R.S. Voluit heet de auto eigenlijk Mégane 280 R.S., waarbij het getal verwijst naar het aantal pk’s dat de 1,8-liter viercilinder turbobenzinemotor levert. Zij het met een iets andere afstelling, is dat dezelfde motor als in de Alpine A110. Voor de transmissie was er keuze uit een handgeschakelde zesbak en een zestrapsautomaat met schakelflippers aan het stuur. Met beide transmissies was de 100 km/u in 5,8 seconden bereikt. Wel was er een verschil in topsnelheid, met 255 km/u voor de handbak en 250 km/u voor de automaat. Ook was de automaat een fractie zuiniger.
Ontwikkeld met hulp van F1-coureur
De Renault Mégane R.S. is ontwikkeld in samenwerking met Nico Hulkenberg, die destijds reed voor het Renault F1 Team. Vierwielbesturing en torque vectoring (dat het binnenste wiel in een bocht afremt) zorgen voor een zeer hoge rijdynamiek met goede wendbaarheid, ook op hogere snelheid. Met rijmodi is de afstelling van de aandrijflijn en onderstel nog op persoonlijke voorkeuren of specifieke situaties aan te passen. De Mégane R.S. onderscheidt zich duidelijk van de gewone Mégane met bredere spatborden en sportieve bumpers met grote luchtinlaten (voor) en een opvallende diffusor (achter). Het interieur is daarnaast vrij gewoontjes, maar onderscheidt zich nog wel met sportstoelen en rode accenten.
Overtreffende trap: Renault Mégane R.S. Cup en Trophy(-R)
Naast de ‘gewone’ Renault Mégane R.S. was er ook de 280 Cup-uitvoering. Die onderscheidt zich vooral met de toevoeging van een mechanisch limited-slip Torsen-differentieel, een stijver onderstel en optioneel ook een lichtgewicht remsysteem. Daar weer boven stond de Mégane R.S. 300 Trophy. Zoals de naam al aangeeft heeft die een nog krachtiger motor, een nog stijver onderstel en een lichtgewicht DESS (Dual-Energy Storage System). De absolute overtreffende trap was de 300 Trophy-R, met een nóg stijver onderstel, verbeterde aerodynamica en vele gewichtsbesparingen.
Het gespotte exemplaar
De Renault Mégane R.S. was een geweldige auto, zo hebben we zelf ondervonden, maar heeft natuurlijk ook een prijskaartje. De ‘gewone’ Mégane was te koop vanaf ongeveer 20.000 euro, terwijl je voor de R.S. ruim boven de 50.000 euro zat. Dat maakt de R.S. geen alledaagse verschijning in het Nederlandse verkeer. Toen onze collega Bart op de A12 dit exemplaar uit 2019 tegenkwam, mocht die natuurlijk even op de foto (zodra dat veilig kon, uiteraard). Deze Mégane R.S. is sinds 2021 in Nederland, maar kreeg in 2022 zijn eerste (en huidige) Nederlandse eigenaar. We wensen hem nog vele plezierige kilometers!