achtergrondafbeelding

Autozoeker

Renault Megane

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de 19. De auto heeft verschillende carrosserievormen gekend, maar omdat Renault zich met de auto nadrukkelijker richt op gezinnen is de auto er nu alleen nog als vijfdeurs hatchback en stationwagen. De sedanversie wordt niet in Nederland geleverd. In 2021 verdween ook de hatchback uit de Nederlandse prijslijsten. Enerzijds opmerkelijk, anderzijds te verklaren gezien het feit dat de Estate veel populairder is en de volledig nieuwe Mégane E-Tech Electric dat jaar op de markt kwam. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de 19. De auto heeft verschillende carrosserievormen gekend, maar omdat Renault zich met de auto nadrukkelijker richt op gezinnen is de auto er nu alleen nog als vijfdeurs hatchback en stationwagen. De sedanversie wordt niet in Nederland geleverd. In 2021 verdween ook de hatchback uit de Nederlandse prijslijsten. Enerzijds opmerkelijk, anderzijds te verklaren gezien het feit dat de Estate veel populairder is en de volledig nieuwe Mégane E-Tech Electric dat jaar op de markt kwam.

Bijtelling
Niet alleen gezinnen, maar ook de zakelijke rijder weet de Mégane te vinden. Dankzij bijtellingsvoordeel waren sommige uitvoeringen erg populair, maar nu die voordelen zo goed als voorbij zijn weet de auto ook van zichzelf genoeg kopers aan te trekken voor een plaats in de verkoop-top-10 van Nederland.

Sportief
Hoewel gezinnen en zakelijke rijders de belangrijkste doelgroepen zijn voor de huidige Mégane, komt de sportieve rijder ook weer aan zijn trekken. Zo is de auto leverbaar als semi-sportieve GT en als ‘volbloed’ R.S.. Alleen het sportieve uiterlijk? Dat kan met de GT-Line.

Renault Mégane E-Tech Electric
De Renault Mégane E-Tech Electric is de indirecte opvolger van de Mégane hatchback. Indirect, omdat beide modellen (buiten Nederland) vooralsnog naast elkaar worden geleverd. Verder is de Mégane E-Tech Electric een wat hoger model en volledig elektrisch aangedreven. De Mégane E-Tech Electric deelt zijn technische basis met de Nissan Ariya, maar is in vergelijking daarmee wel veel minder SUV-achtig.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.330 cm³
Max. vermogen 103 kW (140 pk)
Bij 5.000 tpm
Max. koppel 240 Nm
Bij 1.600 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,2 m
Vermogensrange 85 tot 116 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie: 7AT)
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2015
Laatste facelift juli 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 30.090
Bijzonderheden De nieuwste benzinemotoren van Renault zijn standaard voorzien van een benzinepartikelfilter (GPF).

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/55 R16
L x B x H 4.359 x 2.058 x 1.447 mm
Wielbasis 2.669 mm
Massa leeg 1.289 kg
Max. aanh. gew. 1.650 kg
Inh. bag. ruimte. 384 l
Tankinhoud 47 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,7 l/100km
CO₂-emissie 130 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 9,4 s
Topsnelheid 205 km/u