achtergrondafbeelding

Autozoeker

Alpine A110

Een bekende naam in de auto(sport)geschiedenis. Het oorspronkelijke model verscheen in 1961 en was het derde model van de sportwagenfabrikant. De A110 leek nog erg op voorganger A108, maar waar die nog op Renault Dauphine-techniek was gebaseerd, leende de A110 zijn techniek van de Renault 8. Vooral als Berlinetta (de coupéversie) wist deze A110 een legendarische status te bereiken, mede dankzij vele successen in de rallysport. De Alpine A110 beleefde zijn hoogtepunt in de vroege jaren ’70. Toen in 1973 het huidige World Rally Championship werd opgericht, mocht het Alpine-team zich aan het einde van het seizoen de allereerste WRC-winnaar noemen. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Een bekende naam in de auto(sport)geschiedenis. Het oorspronkelijke model verscheen in 1961 en was het derde model van de sportwagenfabrikant. De A110 leek nog erg op voorganger A108, maar waar die nog op Renault Dauphine-techniek was gebaseerd, leende de A110 zijn techniek van de Renault 8. Vooral als Berlinetta (de coupéversie) wist deze A110 een legendarische status te bereiken, mede dankzij vele successen in de rallysport. De Alpine A110 beleefde zijn hoogtepunt in de vroege jaren ’70. Toen in 1973 het huidige World Rally Championship werd opgericht, mocht het Alpine-team zich aan het einde van het seizoen de allereerste WRC-winnaar noemen.

Wedergeboorte?
Nadat in 1995 de eigen sportwagenproductie van Alpine was gestopt, waren er sinds 2007 weer serieuze plannen voor een wedergeboorte van het merk. Nadat de economische crisis het plan wat vertraagde, maakte de wereld in 2012 kennis met de Renault Alpine A110-50 Concept. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de oorspronkelijke Alpine A110 was dat een eerste voorbode voor een serieuze sportwagen van het merk. De Alpine A110-50 had een 395 pk sterke 3.5-liter V6 als middenmotor en de auto maakte gebruik van verschillende technologieën uit de autosport. Zo extreem als de Alpine A110-50 zou de productieversie niet worden, maar Alpine was weer op de kaart gezet.

Moderne interpretatie
In 2017 eindigde het project in een productiemodel: de Alpine A110. Net als vroeger als merk ‘op zichzelf’ en een ware reïncarnatie van de klassieke A110. Niet alleen qua naam, ook de vormgeving is een moderne interpretatie van het originele lijnenspel. De motor ligt net als vroeger achterin, maar nu wel voor de achteras. Een middenmotor dus. Deze keer is die motor een 1.8-liter viercilinder uit de schappen van Renault-Nissan. In 2021 onderging de Alpine A110 een subtiele facelift, die onder meer een aantal krachtiger uitvoeringen met zich meebracht. Zowel op het circuit als op de rallypaden is de Alpine sinds herintroductie ook weer actief in de autosport.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.798 cm³
Max. vermogen 185 kW (252 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 320 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,4 m
Vermogensrange 185 kW tot 221 kW

Algemeen

Transmissie 7AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie juni 2018
Laatste facelift januari 2022
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 68.990

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/45 R17 / 235/45 R17
L x B x H 4.181 x 1.798 x 1.252 mm
Wielbasis 2.420 mm
Massa leeg 1.102 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 196 l
Tankinhoud 45 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,7 l/100km
CO₂-emissie 152 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 4,5 s
Topsnelheid 250 km/u