Gespot: een origineel Nederlandse Subaru SVX
Futuristisch ruimteschip
|
|
Door Niels Janson . Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
AutoRAI.nl
De Subaru SVX was in zijn tijd al een bijzondere auto, waarvan er relatief weinig verkocht zijn. Als we er weer eens zomaar een tegenkomen, krijgt die natuurlijk een plekje in de rubriek Gespot.
Het gespotte exemplaar
Op de A20 ter hoogte van Rotterdam zagen wij deze mooie Subaru SVX uit 1994. Een origineel Nederlands exemplaar. De RDW heeft geen bijzonderheden te melden, maar de auto zelf is natuurlijk wel bijzonder. Tijd om weer eens in de archieven te duiken: wat was de Subaru SVX ook alweer voor auto?
De Subaru SVX
In de jaren ’80 baarde Subaru al opzien met de introductie van de XT, een zeer vierkante sportcoupé met een voor die tijd erg futuristisch design. Voor echt grote verkoopaantallen zorgde het model niet, maar Subaru vond het goed genoeg om een opvolger te ontwikkelen. Dat werd de SVX, die in 1991 op de markt kwam.
Futuristische sterrenauto met Italiaans design
De insteek van de Subaru SVX was vergelijkbaar met die van de XT, maar dan vertaald naar de jaren ’90. Het design kwam deze keer van de beroemde Giorgetto Giugiraro, namens ItalDesign. De voorzijde was nog redelijk conventioneel, maar de rest van de auto was opnieuw futuristisch. Vooral opvallend was de grote, op de luchtvaart geïnspireerde raampartij. Een ander detail is dat de voorruit en de voorste zijruiten direct aan elkaar grenzen, zonder onderbreking door de A-stijl. Om ervoor te zorgen dat de ramen ondanks de kromming toch open kunnen, had de SVX een opvallende constructie met ‘zijruiten in zijruiten’.
Overigens heette de auto in Japan Subaru Alcyone SVX. ‘Alcyone’ is de helderste ster van de Plejaden, het sterrencluster waarop het Subaru-logo is geïnspireerd. Nu we toch bezig zijn: de letters SVX staan voor ‘Subaru Vehicle X’.
Subaru SVX onder de kap: zescilinder boxer
De SVX was leverbaar met één aandrijflijn: een 3,3-liter zescilinder boxermotor in combinatie met een viertrapsautomaat. Wel was er keuze tussen voor- of vierwielaandrijving. De motor leverde (in Europese specificatie) een vermogen van 169 kW (230 pk) en een koppel van 309 Nm. Daarmee sprintte de auto in 8,6 seconden naar de 100 km/u en ging hij door tot 235 km/u. Voor die tijd waren dat echt sportieve prestaties.
De Subaru SVX in Nederland
De SVX werd ook officieel in Nederland geleverd, maar alleen als ‘topmodel’ met vierwielaandrijving. Oorspronkelijke verkoopaantallen hebben we zo gauw niet kunnen achterhalen, maar veel zullen het er niet zijn geweest. Met net geen 25.000 exemplaren wereldwijd was de SVX net als zijn voorganger geen verkooptopper. Amerika was met circa 14.000 exemplaren de belangrijkste markt. Op dit moment staan er toch nog 49 Subaru SVX’ op Nederlands kenteken, waarvan ongeveer de helft een origineel Nederlands exemplaar is.