Gespot: een Oldsmobile Delta 88 Royale
Downsizing op grote schaal
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
In de wintermaanden is het een stuk saaier op straat, want de hobbyauto’s blijven binnen. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Zo werd het wagenpark in een parkeergarage verfraaid met een mooie Oldsmobile Delta 88 Royale. Natuurlijk maakte AutoRAI.nl een paar foto’s.
Het gespotte exemplaar
In een parkeergarage in Etten-Leur kwam onze collega Bart deze mooie klassieke Amerikaan tegen: een Oldsmobile Delta 88 Royale uit 1978, die sinds begin 2007 in Nederland is. De huidige eigenaar rijdt er sinds 2018 mee rond. De vrij grote rijhoogte is opmerkelijk, juist omdat de Olds voor de rest volledig origineel lijkt te zijn. De technische gegevens die bij de RDW bekend zijn laten ook geen bijzonderheden zien. Hij is niet achteraf voorzien van vierwielaandrijving of iets dergelijks. Onder de motorkap ligt een 5,7-liter V8 (die tegenwoordig ook lpg lust) met een bescheiden vermogen van 130 kW (180 pk), maar wel een flink koppel van maar liefst 400 Nm.
Oldsmobile met verschillende namen
De Oldsmobile 88 was 1949 tot 1999 een model in wat ze in Amerika het fullsize-segment noemen. Dat komt min of meer overeen met wat in Europa het D-segment is. Een groot deel van deze lange productieperiode waren de 88-modellen een van de meest populaire Oldsmobiles. De exacte typenaam van de modellijn wijzigde nog wel eens. Dan werd ‘88’ in getallen geschreven, dan weer voluit als ‘Eighty-Eight’. Hoewel Delta aanvankelijk een uitrustingsniveau was, werd ‘Delta 88’ ook lange tijd als overkoepelende typenaam gebruikt.
Nieuwe Oldsmobile Delta 88 was gedownsized
Voor modeljaar 1977 kwam alweer de achtste generatie van de 88 op de markt en ook in die periode heetten alle modellen Oldsmobile Delta 88. Ten opzichte van de voorgaande generatie was de Delta 88 van ’77 flink gedownsized. De auto was een stuk korter en maar liefst 400 kg lichter dan zijn voorganger. Dankzij een meer compacte bouw, bood de auto toch evenveel interieurruimte. De Delta 88 was er alleen nog als tweedeurs coupé en vierdeurs sedan, maar in de vorm van de nauw verwante Custom Cruiser was er ook een stationwagen. Verder werd het technische platform gebruikt voor allerlei andere fullsize GM-modellen, waarvan de Chevrolet Caprice Classic hier in Europa de meest bekende is.
Motoren Oldsmobile Delta 88
Ook het motorenaanbod was gedownsized en begon voortaan met een relatief bescheiden 3,8-liter V6 van Buick. Optioneel was er echter gewoon een (over alle jaren gezien) ruime keuze aan V8-motoren, met een inhoud van 4,3 tot 6,6 liter. Bijzonder was de introductie van een 5,7-liter diesel-V8. Een diesel in een Amerikaanse personenauto is altijd ongebruikelijk geweest. Ook deze diesel was geen succes, maar het hoe en waarom daarvan is een verhaal op zich. Wellicht een andere keer. De transmissie was een drie- of viertrapsautomaat, met altijd aandrijving op de achterwielen.
Nog meer downsizing voor Oldsmobile Delta 88
Deze achtste modelgeneratie van de Oldsmobile Delta 88 bleef in productie tot en met modeljaar 1985. De verschillende modeljaarwijzigingen in de tussentijd zorgden in de loop der jaren voor een iets gewijzigd, aerodynamischer uiterlijk, maar afgezien van een facelift voor modeljaar 1980 bleven echt grote veranderingen uit. Voor modeljaar 1986 kwam de volledig nieuwe negende modelgeneratie op de markt, die verder was gedownsized en voor het eerst overstapte naar dwarsgeplaatste motoren en voorwielaandrijving.