
Gespot: een Nissan GT-R
Onverwachte ontmoeting met Japanse legende
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Een korte tussenstop op een parkeerplaats zorgde voor een onverwachte ontmoeting met een Japanse legende. Dan hebben we het over de Nissan GT-R. Die kom je sowieso niet dagelijks tegen, maar zeker nu de productie binnenkort echt stopt zetten we dit icoon nog één keer in de spotlight.
Het gespotte exemplaar
Appen achter het stuur, dat doen we natuurlijk niet. Toen we even een parkeerplaats opzochten om een berichtje te beantwoorden, werden we direct beloond met een leuke spot. Dit is een Nissan GT-R uit 2011, die sinds vorig jaar zomer in Nederland is. Deze wielen en de spoilers zijn voor zover we kunnen nagaan customizing (in Nismo-stijl) door de eigenaar en horen niet bij een speciale uitvoering of iets dergelijks. Aan de andere kant heeft de GT-R in zijn maar liefst achttien jaar lange productieperiode nogal wat uitvoeringen gehad, dus misschien hebben we er een over het hoofd gezien. Het belangrijkste: het staat hem goed.




De Nissan GT-R
Op zich heeft de Nissan GT-R geen introductie meer nodig. Nu Nissan afgelopen maart definitief is gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen en de productie dus binnenkort ook definitief zal eindigen, zetten we hem toch nog een keer in de schijnwerpers.
In 2002 stopte de productie van de laatste Skyline GT-R. Daarmee verdween een icoon, maar er werd direct gewerkt aan opvolging. Al in 2001 presenteerde Nissan de GT-R Concept, die in 2005 evolueerde tot de GT-R Proto Concept. Eind 2007 droogde dat concept eindelijk op tot een grotendeels ongewijzigde
productieversie. De auto werd als eerste geïntroduceerd in thuisland Japan. Daarna volgde halverwege 2008 Noord-Amerika en Europa was pas begin 2009 aan de beurt. Die grote verschillen hadden te maken met de speciale GT-R-servicepunten die Nissan moest inrichten.


Wel een GT-R, geen Skyline
Het mag dan min of meer de opvolger zijn, behalve de naam en de kenmerkende vier ronde achterlichten is er geen directe relatie met de eerdere Skylines. Ook de huidige Skyline-modellijn (bij ons een tijdje geleverd als Infiniti Q50) staat volledig los van de GT-R. Wel telt de interne chassiscode door vanaf de laatste Skyline GT-R. De huidige GT-R wordt namelijk aangeduid als de R35.
Resultaat van samenwerkingen
De GT-R moet met zijn design de Japanse cultuur uitstralen, maar is daarnaast ook letterlijk een samenwerking tussen de Japanse, Amerikaanse en Europese afdelingen van het merk. Japan ontwierp de voorzijde, Amerika de achterzijde en Europa mocht de daklijn tekenen. Leuk weetje: de lay-out van het ‘multifunction display’ in de middenconsole werd ontworpen door Polyphony Digital, de makers van de Gran Turismo-gameserie.

Aandrijflijn Nissan GT-R
Iedere GT-R is voorzien van een volledig handgebouwde 3,8-liter V6, die bij introductie een vermogen van 353 kW (480 pk) leverde. Toen hij in 2009 naar Europa kwam, was het vermogen al ietsje opgeklommen naar 357 kW (485 pk). Via een zestrapsautomaat ging de aandrijving naar alle vier de wielen. De auto bereikte in 3,5 seconden de 100 km/u en de topsnelheid lag op 310 km/u.
Facelifts en speciale edities
Hoewel de Nissan GT-R in de basis grotendeels ongewijzigd is gebleven, onderging het model wel diverse keren een facelift. Een subtiele voor modeljaar 2011, een wat grotere (inclusief extra motorvermogen) voor modeljaar 2017 en nog weer een voor modeljaar 2023. Ondertussen verschenen ook meer speciale edities dan we hier kunnen opnoemen, maar een blijvende extra uitvoering is de GT-R Nismo als extra sportieve variant. Als Track Edition met 441 kW (600 pk) is dat uiteindelijk ook de krachtigste en snelste GT-R.

50 jaar Nissan GT-R
Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de GT-R-modellen verschenen in 2019 nog een 50th Anniversary Edition en de speciale, op 50 stuks gelimiteerde GT-R50 by Italdesign met aangepaste carrosserie en maar liefst 530 kW (721 pk).
Carrière Nissan GT-R ten einde
Zeker voor een supercar heeft de Nissan GT-R een bijzonder lange productieperiode gehad. Als de productie binnenkort stopt, is de auto maar liefst achttien jaar in productie geweest. Aan de vraag vanuit de markt ligt het ook niet eens dat de productie wordt stilgelegd. Wel aan diverse wetgevingen. De afgelopen jaren verdween de GT-R al van steeds meer markten omdat het model niet meer kon voldoen aan lokale toelatingseisen voor nieuwe auto’s. Hetzij op gebied van veiligheidssystemen, hetzij op gebied van geluidsniveau of emissie-eisen. Sinds eind vorig jaar was de GT-R daardoor alleen nog leverbaar in Japan, maar ook daar is het nu dus over en uit.
Hoewel er formeel nog niets over bekend is, lijkt het erop dat Nissan wel werk maakt van een waardige opvolger…

