Gespot: een Mazda 929 en een Toyota Corolla
Japans jaren-’80-duo
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Twee voor de prijs van een: deze week hebben we twéé auto’s in de rubriek Gespot. Op een parkeerterrein troffen wij dit Japanse duo uit de jaren ‘80: een Mazda 929 en een Toyota Corolla in besteluitvoering.
Het parkeerterrein van een winkelcentrum is doorgaans niet de plek waar je bijzondere auto’s tegenkomt. Toch kan dat soms zomaar wél het geval zijn. Bij een winkelcentrum in Hoorn zagen wij namelijk dit leuke Japanse duo.
De gespotte exemplaren
De witte sedan is een Mazda 929 uit 1987, die sinds 2020 in Nederland is. Wanneer zag je die voor het laatst? Het is misschien wel een kwestie van jaren dat wij er voor het laatst een in het Nederlandse verkeer tegenkwamen. Toen we er enige tijd later nog eens langs kwamen, stond er nog een andere inmiddels zeldzaam geworden Japanner naast: een Toyota Corolla 1.3 Commercial uit 1985. Het is dus ook nog eens een origineel Nederlandse besteluitvoering. De sportvelgen van beide exemplaren (en de stickers bij de Mazda) vinden we eerlijk gezegd een beetje jammer. Aan de andere kant vinden we het allang erg leuk dat deze wat minder bekende Japanners anno 2024 nog steeds onder ons zijn.
De Toyota Corolla
De Toyota Corolla heeft waarschijnlijk niet zo veel introductie nodig. Al is het maar omdat die modellijn nog steeds bestaat. We zien hier een Toyota Corolla van generatie E70, geproduceerd van 1979 tot en met 1987. Waar het huidige Corolla-aanbod lekker overzichtelijk is met een hatchback, een stationwagen en een sedan (die laatste sinds vorig jaar niet meer in Nederland), bood de E70 een grote diversiteit aan carrosserievormen. Er waren een twee- en vierdeurs sedan, een tweedeurs coupé, een driedeurs liftback, een drie- en vijfdeurs stationwagen en een drie- en vijfdeurs besteluitvoering van die laatste. Daarvan zie je hier dus de tweedeursversie.
Om nog meer chaos in de orde te scheppen werden ook niet alle modellen op dezelfde momenten geleverd. Zo werden de meeste carrosserievormen al in 1983 vervangen door de volledig nieuwe modelgeneratie E80. Voor de meer praktische modellen zoals de stationwagen en de besteluitvoering daarvan bleef de E70 daarnaast dus nog tot in 1987 in het aanbod. Dan kregen de modellen ook nog wel eens een bijgewerkt uiterlijk, soms zelfs per markt verschillend, waardoor een late E70 soms niet eens meer op een vroege lijkt.
De Mazda 929
De Mazda 929 (in sommige landen bekend als Mazda Luce) is een modellijn die werd geleverd van 1973 tot en met 1997 en was in die periode het topmodel van het merk. Er waren zeven modelgeneraties, waarvan het door ons gespotte exemplaar de derde is. Het is wel een late van die generatie, want de derde Mazda 929 werd geleverd van 1982 tot en met 1987. Er waren toen drie carrosserievarianten. Naast deze vierdeurs sedan had je in sommige – vooral Aziatische – markten ook een vierdeurs ‘hardtop sedan’, met iets afwijkende vormgeving en frameloze portierruiten. Er was ook een tweedeurs Coupé, al is die internationaal beter bekend onder de naam Mazda Cosmo. Deze generatie Mazda 929 was leverbaar met verschillende viercilindermotoren, maar ook met twee types rotatiemotor. Een type brandstofmotor waar het merk onlosmakelijk mee verbonden is.