Gespot: een Lincoln Continental uit 1975
Een echt landyacht
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Deze keer gaan we even terug in de tijd, toen de Amerikaanse merken nog heerlijk deinende luxe per strekkende meter verkochten. Meer concreet: we zijn even gestopt om te genieten van een mooie Lincoln Continental uit 1975.
In de winter worden veel hobbyauto’s veilig weggezet in een stalling. Begrijpelijk, maar dat maakt het wel wat saaier op straat. Deze keer doen we dan ook een greep uit het recente archief. Afgelopen herfst waren we in het Friese plaatsje Balk. In die regio met de Friese meren hebben velen een bootje, maar de eigenaar van deze oldtimer verplaatst zich liever in een echt landyacht van weleer: een Lincoln Continental uit 1975.
Het gespotte exemplaar
De tussen de sfeervolle herfstbladeren geparkeerde Lincoln Continental is ook alweer sinds 1998 in Nederland. Overigens is het wel de vraag of de Lincoln nog altijd door het Friese landschap deint, want zo te zien is hij toevallig deze maand naar een nieuwe eigenaar gegaan.
Die nieuwe eigenaar heeft met deze Lincoln Continental de beschikking over net geen zes meter aan luxe, met onder de kap een waarschijnlijk rustig roffelende V8-motor. Bij de RDW is de motorinhoud niet geregistreerd, maar gezien het bouwjaar moet de 7,5-liter V8 onder de kap liggen. Om de kosten binnen de perken te houden lust de V8 tegenwoordig ook LPG. We wensen de ongetwijfeld trotse nieuwe eigenaar een behouden vaart!
De Lincoln Continental
De Lincoln Continental is een modellijn die, zij het met een aantal korte onderbrekingen, liep van 1939 tot 2020. De modellijn dankt zijn naam aan de (relatief) Europese vormgeving van het oorspronkelijke model. De eerste Continental creëerde een geheel nieuw marktsegment: de zogenaamde ‘personal luxury car’. Een segment dat je door de ogen van nu kunt omschrijven als zeer luxe coupés, of in ieder geval luxe auto’s die vooral zijn bedoeld voor één of twee inzittenden.
De positionering van de modellijn binnen het Lincoln-aanbod is in al die jaren wel een aantal keer veranderd, variërend van vlaggenschip tot ‘instapmodel’ van het merk. Aan luxe heeft het aan boord echter nooit ontbroken. Hoewel de Lincoln Continental lang leverbaar is gebleven als tweedeurs coupé, is de modellijn uiteindelijk vooral bekend geworden als sedan. Het meest bekend is misschien wel de vierde generatie uit de jaren ’60, die ook leverbaar was als vierdeurs cabriolet. Een gerelateerde modellijn is de (altijd tweedeurs) Lincoln Mark Series, al is dat eigenlijk een verhaal op zich.
De vijfde generatie Lincoln Continental in vogelvlucht
De gespotte Lincoln Continental is van de vijfde generatie, geïntroduceerd voor modeljaar 1970. Het is nog altijd de langste reguliere productieauto die Ford ooit heeft gebouwd, al komt dat vooral door de dikke bumpers. Destijds moest een in Amerika verkochte auto een aanrijding tot 8 km/u zonder schade kunnen doorstaan. Zonder de bumpers was de nieuwe Continental juist ietsje kleiner dan zijn voorganger. Met bumpers was de Continental in 1977 zelfs even de langste in massa geproduceerde auto ter wereld.
Onderhuids keerde de vijfde generatie Lincoln Continental weer terug naar een chassis in plaats van zelfdragende carrosserie. De auto deelt zijn technische basis met de iets minder luxe Mercury (Grand) Marquis en de nog iets minder luxe Ford Galaxie/LTD. Het motorenaanbod bestond aanvankelijk uit alleen een 7,5-liter V8, altijd gecombineerd met een drietrapsautomaat en achterwielaandrijving. Later kwam daar een 6,6-liter V8 bij, als eerste in Californië om te voldoen aan de strengere emissie-eisen van die staat.
Deze generatie Lincoln Continental was leverbaar als vierdeurs sedan en tweedeurs ‘coupé’. Een cabrioversie was er alleen voor de Mercury en Ford. Net als de genoemde Mark Series kreeg de Continental kenmerkende verborgen koplampen. Na wat kleine modeljaarwijzigingen onderging de Continental voor modeljaar 1975 een echte facelift en voor modeljaar 1980 stond de nieuwe zesde modelgeneratie klaar.
De laatste Lincoln Continental
De vooralsnog laatste generatie Lincoln Continental kwam voor modeljaar 2017 op de markt. De auto werd gebouwd op het platform van wat bij ons de Ford Mondeo is, maar was veel luxer. Met recht een nazaat van de eerdere Continentals. Speciaal noemenswaardig is de 80th Anniversary Coach Door Edition. Daarbij werden de reguliere achterportieren als verwijzing naar de Continental uit de jaren ’60 vervangen door heuse suicide doors! Helaas kende de laatste Continental een relatief korte carrière. Na modeljaar 2020 stopte de productie omdat Ford zich, zeker in de VS, liever volledig wil concentreren op SUV-modellen…