
Gespot: een Lancia Delta HF Turbo uit 1988
Nu eens géén HF Integrale
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Zeg ‘Lancia Delta’ en de meesten denken meteen aan de legendarische HF Integrale. Er waren echter nog veel meer (sportieve) versies, zoals de HF Turbo die deze week centraal staat in Gespot.
Lancia is weer terug van weggeweest. Dat is zelfs inclusief de terugkeer van het legendarische HF-label. Of de Lancia Ypsilon HF net zo iconisch wordt als de verre voorgangers zal de tijd moeten leren. Sinds vanmorgen weten we in ieder geval wat hij in Nederland moet gaan kosten.
Het gespotte exemplaar
Een mooie aanleiding om eens letterlijk stil te staan bij deze mooie Lancia Delta HF Turbo uit 1988, die wij laatst tegenkwamen in een woonwijk in Hoorn. De auto ziet er niet alleen nog erg mooi uit en is in volledig originele staat, hij is ook nog eens origineel Nederlands.




De Lancia Delta HF Turbo
Over de originele Lancia Delta in het algemeen hebben we al eens eerder geschreven. Dat verhaal vind je hier. Daarom focussen we nu op specifiek de gespotte HF Turbo-uitvoering. Een versie die, in ieder geval vanuit hedendaags oogpunt, nogal in de schaduw staat van de HF Integrale.
Hoewel we de originele Lancia Delta vooral herinneren als een sportieve auto, begon het model in 1979 als een vrij doorsnee hatchback. In 1983 verscheen voor het eerst een sportieve uitvoering: de HF, wat staat voor High Fidelity, ofwel ‘hoge getrouwheid’ of ‘hoge nauwkeurigheid’. De 1,6-liter benzinemotor werd voorzien van een turbo en leverde 96 kW (131 pk). De uiterlijke wijzigingen gingen niet veel verder dan wat extra logo’s.
Eind 1985 onderging de Lancia Delta HF een update, waarbij het model werd omgedoopt tot HF Turbo. Het vermogen steeg naar 103 kW (140 pk), maar vooral ook maakte hij zijn sportieve prestaties nu ook visueel duidelijk.


Meer Lancia Delta HF-modellen
De sportieve modellen verkochten goed en de Lancia Delta begon steeds meer naam te maken als rallyauto. Het gevolgd was dat er ook steeds meer HF-modellen voor de straat verschenen. In 1986 verscheen bijvoorbeeld de HF 4WD als overtreffende trap van de HF Turbo, die dus niet langer het topmodel was. In 1987 volgde de HF Integrale, die in 1991 uitgroeide tot de iconische HF Integrale Evoluzione. De HF Turbo bleef echter tot en met het laatste productiejaar 1993.
De Lancia Delta in Nederland
Het is alweer een tijd geleden dat we voor het laatst een Lancia Delta van de eerste generatie in het gewone verkeer tegenkwamen. Aan de aantallen ligt dat niet per se: er staan 353 exemplaren op Nederlands kenteken. Het overgrote deel daarvan is geïmporteerd. Het door ons gespotte exemplaar is een van de 80 origineel Nederlandse Delta’s. Voor de volledigheid: als we ook de latere Delta-generaties meerekenen staan er 1.699 op Nederlands kenteken, voornamelijk dankzij de laatste generatie (2008-2014).

