
Gespot: een Cadillac XLR
Het exclusieve neefje van de Corvette
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

In de VS is het al een bijzonderheid om een Cadillac XLR tegen te komen, in Nederland geldt dat al helemaal. Wat is ook alweer het verhaal achter deze roadster en hoeveel zijn er eigenlijk?
Het gespotte exemplaar
Soms hoeven we niet eens de deur uit om auto’s te spotten. Deze Cadillac XLR reed gewoon langs onze redactie in Bodegraven. Helaas hebben we alleen deze ene foto en dan nog heeft de auto groene handelarenkentekens. Over deze specifieke XLR kunnen we dus niet zo veel vertellen, maar deze spot is wel een goede aanleiding om eens te vertellen wat voor auto de XLR ook alweer was.

Cadillac XLR als topmodel
De XLR kwam in 2003 op de markt voor modeljaar 2004. Het was qua positionering het topmodel van Cadillac en met tien jaar tussentijd de opvolger van de Allanté, die van 1986 tot en met 1993 werd verkocht. Onderhuids is de XLR grotendeels identiek aan de Chevrolet Corvette C6, maar hij heeft wel zijn eigen interieur, carrosserie, aandrijflijn en onderstelafstelling. Waar de Corvette een echte sportwagen is, werd de XLR vooral in de markt gezet als een luxueuze roadster.



Primeur voor Cadillac XLR
Als topmodel van het Cadillac-aanbod was de XLR de eerste Cadillac met adaptieve cruise control. Ook het head-up display, het adaptieve onderstel en stembediening voor sommige functies waren destijds nog echte bijzonderheden. Veruit de meeste uitrusting was standaard, op de optielijst stonden voornamelijk zaken voor visuele aankleding, zoals velgen en interieur- en carrosseriekleuren.
De XLR werd aangedreven door Cadillac’s eigen 4,6-liter Northstar V8, met 239 kW (325 pk) en gekoppeld aan een vijftrapsautomaat of optioneel een zestraps. De aandrijving ging altijd naar de achterwielen.

Extra sportief: Cadillac XLR-V
Voor modeljaar 2006 introduceerde men de extra sportieve XLR-V. Die kreeg een 4.4-liter Northstar V8 onder de kap. Een iets kleinere motor dus, maar dankzij een turbocharger leverde die een groter vermogen van 330 kW (450 pk). Bij de XLR-V is de zestrapsautomaat standaard. De 60 mph werd in 4,6 seconden bereikt en de topsnelheid was elektronisch begrensd op omgerekend 249 km/h.



Subtiele facelift
Voor modeljaar 2009 werd nog een zeer subtiele facelift doorgevoerd met net iets andere grille, bumpers en instrumentencluster. Modeljaar 2009 was ook het laatste voor de XLR en een opvolger is niet gekomen. Wel had men nog een productievoorraad over, waardoor nog tot en met 2011 nieuwe XLR’s werden verkocht.


Verkopen vielen tegen
Die productievoorraad kwam mede doordat de verkopen tegenvielen. Men verwachtte zo’n 5.000 à 7.000 XLR’s per jaar te verkopen, maar in het beste jaar werden slechts 3.730 exemplaren aan de man gebracht. In totaal zijn 15.460 exemplaren verkocht. De waarschijnlijke verklaring voor de tegenvallende verkopen zal de vanafprijs zijn. Die bedroeg al meer dan $ 85.000 en de XLR-V ging zelfs over de ton. Dat in een land waar auto’s over het algemeen juist relatief goedkoop zijn…
De Cadillac XLR in Nederland
De Cadillac XLR werd ook officieel geleverd in Europa, inclusief Nederland. Hier bedroeg de vanafprijs (enigszins afhankelijk van het jaar) ongeveer 115.000 euro. Voor de XLR-V was je bijna 140.000 euro kwijt. Je begrijpt dat de auto ook hier geen verkooptopper was, maar ze zijn er wel. Op dit moment staan er 22 Cadillac XLR’s op Nederland kenteken, waarvan ongeveer de helft origineel Nederlands is.

