Stationwagonmodellen van Jaguar verleden tijd
Vraag naar carrosserievariant neemt af

De XF Sportbrake is misschien wel de laatste stationwagon van Jaguar die we ooit hebben zien. De vraag in Europa, waar deze carrosserievariant nog enigszins populair is, neemt af. Autokopers kiezen meer dan ooit voor crossovers en sedans.
“De stationwagonmarkt krimpt hard”, zegt Jaguar designbaas Ian Callum in een interview met Automotive News. “Heel leuk vind ik dat niet, maar het is een vrij moeilijke markt geworden.”
[gallerij-1]
X-Type en XF Sportbrake
In het verleden heeft Jaguar slechts twee modellen als stationwagon geproduceerd: de X-Type en de vorige generatie XF. Van de huidige XE en XF bouwt Jaguar alleen sedans. Vooral in Europa is de stationwagon populair, maar volgens Ian Callum neemt die populariteit af en valt de keuze van de Europese autokoper meer op sedans en crossovers. “De grootste stationwagonmarkt is Duitsland. En wat doen Duitsers? Die kopen Duitse auto’s”, zegt Callum. Engeland staat op de tweede positie als grootste stationwagonmarkt van Europa, maar ook daar neemt de vraag af. Hoe minder vraag naar een bepaalde carrosserievariant, des te kleiner de kans dat het management goedkeuring geeft om deze te ontwikkelen.
SUV’s hebben de toekomst
“Stationwagons zijn niet populair in de Verenigde Staten en China. SUV’s zijn dat wel”, stelt Callum. Volgens de designbaas is het dus beter om dergelijke modellen op de markt te brengen. Hij verwacht dat de Jaguar F-Pace de bestverkopende Jaguar ooit wordt. Verder komt Jaguar nog met een SUV onder de F-Pace. Die neemt dan in feite de plek van de XF Sportbrake in. “We gaan dingen maken die verrassen, maar het worden geen stationwagons.”