Franse Europarlementariër roept op tot speciaal rijbewijs voor SUV’s
Een Frans lid van het Europees Parlement wil graag de regels voor rijbewijzen veranderen. Ze stelt voor dat er een speciale vergunning komt voor het besturen van SUV’s.
Mastodont
Moderne auto’s zijn tegenwoordig flink aan de maat. De slanke, gestroomlijnde sedans van weleer maken plaats voor kolossale SUV’s. Elektrische SUV’s zijn vaak zo zwaar, dat ze in Engeland zich zorgen maken over instortingsgevaar van oude parkeergarage’s. Is het wel zo’n goed idee dat iedereen tegenwoordig met zo’n mastodont over de weg mag scheuren?
Vision Zero
Het Europees Parlementslid Karima Belli uit Frankrijk vindt van niet. Ze heeft verschillende voorstellen ingediend om het rijbewijs in de hele Europese Unie te herzien, met als doel bij te dragen aan de Vision Zero-doelstelling van de EU. Deze doelstelling streeft ernaar het aantal verkeersdoden in Europa drastisch te verminderen.
SUV-rijbewijs
Ze pleit voor de introductie van een speciaal SUV-rijbewijs. Dit nieuwe ‘B+’ rijbewijs zou alleen beschikbaar zijn voor ervaren bestuurders met meerdere jaren rijervaring. Onder het standaard rijbewijs B, dat het besturen van auto’s en bestelwagens toestaat, zouden alleen voertuigen met een gewicht van minder dan 1.800 kg vallen, wat betekent dat vrijwel alle SUV’s buiten de boot zouden vallen. De meeste andere moderne auto’s, zeker de elektrische, overigens ook.
Medische keuring
Belli wil ook graag medische controles in heel Europa invoeren. Onder haar voorstel zouden rijbewijzen tien jaar geldig zijn en bij vernieuwing zou een medische keuring verplicht worden. Bestuurders boven de 60 jaar zouden elke zeven jaar een medische keuring moeten ondergaan. 70-plussers en mensen met specifieke medische aandoeningen moeten nog eerder langskomen voor een controle als ze hun roze pasje willen behouden.