Fotoverslag: nieuwe TVR Griffith voor het eerst in Nederland!
Eerste kennismaking bij TVR-importeur Louwman Exclusive
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
TVR heeft de nieuwe Griffith voor het eerst in Nederland gepresenteerd. Het Britse bedrijf heeft nog maar één prototype gebouwd die momenteel door Europa toert. Bij TVR-importeur Louwman Exclusive langs de A2 in Utrecht kunnen we de nieuwe Griffith uitgebreid bekijken.
Les Edgar
TVR is een beroemde Britse fabrikant van sportwagens, opgericht in 1947 door Trevor Wilkinson. Het huidige managementteam – onder leiding van Les Edgar – kreeg het merk in 2013 in handen. Les Edgar licht toe: “De presentatie vandaag is het resultaat van bijna drie jaar keihard werken door het team, en dat maakt ons bijzonder trots de nieuwe TVR Griffith aan de wereld te kunnen laten zien. Het is onmiskenbaar een echte TVR, een Britse musclecar die zowel brutaal als charismatisch en verfijnd is. Daarnaast is de nieuwe TVR technisch zeer geavanceerd en staan het comfort, de betrouwbaarheid en de praktische bruikbaarheid op een niveau dat het merk niet eerder had.”
VIDEO
Compacte auto
Om te zien is de nieuwe TVR Griffith een bijzonder compacte auto. Hij is 4.314 mm lang, 1.850 mm breed en 1.239 mm hoog. Dankzij de lichtgewicht constructie en koolstofcomposiet carrosseriedelen – koolstofvezel bodypanelen maken de auto te duur – weegt de TVR Griffith slechts 1.250 kilogram. De motor is direct achter de vooras geplaatst waardoor een 50-50 gewichtsverdeling ontstaat. Bijzonder is de aerodynamica van de auto. Alleen al de vlakke bodemplaat en de immense diffuser aan de achterkant zorgen voor een downforce van 572 kilogram. daarnaast zorgen de zijspiegels voor 16 kilogram downforce.
iStream
De nieuwe TVR Griffith is de eerste productieauto die voorzien is van Gordon Murray Design’s – bekend van de McLaren F1 en Brabham F1-auto’s – revolutionaire iStream-architectuur. Het innovatieve productieproces maakt niet alleen het lage eigen gewicht van de Griffith mogelijk, maar garandeert ook buitengewone torsiestijfheid. De iStream-structuur van de nieuwe TVR Griffith is opgebouwd met aan staal en aluminium verbonden koolstofcomposiet, verpakt in een koolstofcomposiet carrosserie. In geval van een aanrijding worden de krachten opgevangen door crashstructuren aan de vóór- en achterzijde, zodat het chassis intact blijft en schade aan de carrosserie beperkt blijft.
Cosworth V8
De motor is een ongeblazen 5,0-liter V8 Cosworth-motor – in de basis een Ford-motor – met een vermogen van 400 pk per 1.000 kilogram en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak van Tremec. De Magnum XL-versnellingsbak kan een koppel tot 700 Nm bij 7.500 toeren per minuut. Reken op een vermogen van ongeveer 500 pk. De topsnelheid komt uit op meer dan 322 km/u en de acceleratie van 0-naar 96 km/u duurt minder dan vier seconden. De krachtbron produceert een indrukwekkend geluid, mede dankzij forse sidepipes.
Forse remklauwen
Om alles tot stilstand te krijgen, installeert TVR aluminium remklauwen met zes zuigers en 370 mm zwevende geventileerde schijven vóór en aluminium remklauwen met vier zuigers en tweedelige 350 mm geventileerde remschijven achter. De banden zijn fors. Achter hebben de 20-inch wielen 275/30-banden en vóór hebben de 19-inch wielen 235/35-banden. De banden zijn afkomstig van Avon en speciaal voor de Griffith ontwikkeld.
ABS en tractiecontrole
TVR’s staan bekend om hun gebrek aan hulpmiddelen. Tegenwoordig moet een nieuwe auto voorzien zijn van ABS en een tractiecontrolesysteem om aan de Europese typegoedkeuring te voldoen. Om die reden is de Griffith van deze systemen voorzien. Tractiecontrole kan overigens uit.
Fraai interieur!
Het interieur van de Griffith ziet er gelikt uit en heeft een opvallend hoge afwerking. TVR gebruikt mooie materialen en de zitpositie is uitstekend. Fijne kuipstoelen met vierpuntsgordels, een compact stuurwiel, een korte maar dikke pook, het is allemaal in de TVR te vinden. Ook fraai is het digitale instrumentarium en het touchscreen op de middenconsole. De software van het infotainmentsysteem is door TVR zelf geschreven.
Ook praktisch
Praktisch is de Griffith ook. De bagageruimte is nog best ruim voor een auto in dit segment. Bovendien heeft TVR onder de kofferbakbekleding drie vakken verstopt waar ook nog de nodige spullen in verstopt kunnen worden. Interesse in de nieuwe TVR Griffith? In dit verhaal vertellen we meer over de marktlancering van de nieuwe Griffith, de prijs van de Griffith en de toekomstplannen van TVR.