Autotest – Ford Mondeo Vignale
Bijzonder veel luxe, uitzonderlijke service
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ford benadrukt dat de helft van alle grote modellen wordt besteld in de meest luxe uitvoering. En uit eigen onderzoek blijkt dat er ruimte is voor meer exclusiviteit. Met het nieuwe Vignale-label speelt Ford in op deze vraag naar extra luxe Ford-modellen. De Mondeo Vignale is als eerste op de markt gebracht.
Niet overal te koop
Vignale is niet zomaar een luxe uitvoering die aan het aanbod is toegevoegd. De Vignale-modellen worden op de eerste plaats alleen verkocht bij een geselecteerd aantal Ford-dealers met speciaal ingerichte Vignale Lounges. Kopers kunnen ook rekenen op een extra services.
Zo zijn er speciale Vignale-relatiemanagers die persoonlijke services bieden, waaronder een haal- en brengservice voor onderhoudsbeurten en reiniging. Je hebt ook gebruikmaken van Vignale OneCall met 24-uurs klantenservice. Verder komt er een Vignale Service-app die parkeer-, tank- en informatieoplossingen biedt op basis van GPS.
In het nieuwe Vignale Centre in Valencia wordt elk Vignale-model door een team van experts met de hand afgewerkt. Tevens ondergaan de modellen een extra grondige kwaliteitscontrole.
Wat krijg je allemaal?
De Ford Mondeo Vignale is te herkennen aan de afwijkende grille en allerlei verchroomde exterieurdetails. Hij is gespoten in de exclusieve, chique kleur Nocciola en rolt op speciale lichtmetalen velgen.
De stoelen van de reguliere Ford Mondeo zitten al prettig, maar in de Vignale zit je op multicontourstoelen met exclusief gewatteerd leder en een uniek zeskantig quiltpatroon. De mooie bekleding is ook aangebracht op het dashboard, de middenconsole, de armsteun en de portierarmsteunen.
Voor deze stoelen is gebruikgemaakt van een systeem van elf kussens om dijen, billen en onderrug vrijwel ongemerkt te masseren.De verwarmbare en geventileerde stoelen komen ook met een massagefunctie.
Fluisterstille rijervaring
Ford noemt de fluisterstille en comfortabele rijervaring al een van de belangrijkste kenmerken van de Mondeo Vignale. Het interieur van de Ford Mondeo Vignale is ook voorzien van Akoestisch glas en krachtiger geluiddempend materiaal.
Als dat nog niet genoeg is, produceert het Active Noise Cancellation-systeem tegengestelde geluidsgolven om algehele rijgeluiden en de sfeer in het interieur te verbeteren.
Het moet gezegd: het resultaat is verbluffend. Op de snelweg met een gangetje of 120 km/u, en dat met name op nieuw asfalt, hoor je werkelijk niets. Het comfort is van torenhoog niveau.
LEES OOK: Ford Vignale-label krijgt uitbreiding in Nederland
2.0 EcoBoost Powershift
Wij rijden de versie met 149 kW (203 pk) sterke 2.0 EcoBoost benzinemotor, gekoppeld aan de beproefde Powershift-automaat. Het is een zijdezachte combinatie die bovendien erg krachtig is. Er zijn ook dieselmotoren leverbaar, evenals een 240 pk sterke benzineversie.
Rijden in de Ford Mondeo Vignle is zalig. Het comfort is buitengewoon. Maar ook vanwege het rijgedrag. We worden er opnieuw aan herinnerd dan de Mondeo misschien we de beststurende voorwielaandrijver in zijn klasse is. En wat is ‘ie ruim! Parkeer de Mondeo naast een Audi A6 en het is onvoorstelbaar wat voor groeispurt de Mondeo doorgemaakt heeft.
Gunstig geprijsd
De nieuwe Ford Mondeo Vignale met 203 pk sterke EcoBoost en automaat kost 47.745 euro. Daarmee ben je aanzienlijk voordeliger uit dan bij een Duits premiummodel met vergelijkbare uitrusting, ruimte en motorisering.
En eerlijk waar, het verschil in kwaliteit en ‘premium’ beleving is minimaal. Bovendien word je als Vignale-klant op je wenken bediend.