Gelukkige eigenaar prijst zich met laatste Ford GT voor NL
Le Mans-legende Holman Woody zou trots zijn
De Ford GT is een zeldzame verschijning wereldwijd, laat staan in ons compacte kikkerlandje. Zodoende mag elke aflevering aan een Nederlandse gelukkige gerust een moment suprême genoemd worden. De teller stond op zes. Echter, nog geeneens bekomen van die overhandiging, amper twee weken geleden, dient nummer zeven zich alweer aan. En die is zowaar nog exclusiever.
Eind augustus schreven we er nog over: de aflevering van een nieuwe Ford GT uit de Carbon Series werd overhandigd aan zijn Nederlandse eigenaar. Net als de exemplaren die voorgingen een heugelijk feit, want zo vaak worden dergelijke supercars niet van een geel kenteken voorzien. Al zeker de Ford GT niet. Het betreffende Nederlandse exemplaar was nummer zes van de in totaal 1.350 exemplaren die het merk met de blauwe ovaal zal bouwen – al weet je het eigenlijk nooit bij Ford, dat de oplage van de GT maar blijft verhogen wegens aanhoudend succes. Eén ding is wel zeker: het spotten van een Ford GT is en blijft een zeldzaamheid, in Nederland maar ook daarbuiten.
Slechts enkele in Europa
In het geval van ‘lucky number 7’ – en tevens laatste exemplaar voor Nederland – gaat het om een Ford GT Holman Moody Heritage Edition. Die is zowaar nog exclusiever dan eentje uit de Carbon Series, want zoals de naam al doet verklappen is het er eentje uit de Heritage-collectie. Hiervan zijn slechts enkele in Europa geleverd.
De afgeleverde GT is een regelrecht eerbetoon aan de roemrijke 1-2-3-overwinning van de GT40 tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1966. In volle glorie welteverstaan, want de gouden kleurstelling met rode accenten is vrijwel identiek aan het origineel. Ook het racenummer 5 – uiteraard tegen een achtergrond in Oxford White – ontbreekt niet. Tot in detail heeft Ford zijn best gedaan zoveel mogelijk herinneringen op te roepen aan verreweg het mooiste en bekendste hoofdstuk uit de geschiedenis van de GT40.
Strak van het carbon
Waarin de nieuwe Ford GT Holman Moody Heritage Edition dan weer compleet verschilt van de GT40 waarmee Woody racete? Het enorme gehalte koolstofvezel. Zo is het exotische, verderlicht doch ultrasterke goedje te vinden bij de 20-inch wielen, voorsplitter, dorpels, spiegels, louvers in de motorkap en de achterdiffusor. Ook in het interieur is veel carbonfiber aanwezig, zoals op de deursponningen, dakstijlen, middenconsole en het dashboard. De eveneens koolstofvezel stoelen zijn bekleed met Ebony Alcantara met goudkleurig stiksel en een GT-logo op de zitvlakken en hoofdsteunen. Goudkleurige appliqués op het instrumentenpaneel, de portieren en het X-frame van de stoelen vormen een fraai contrast. Schakelpaddles die zijn uitgevoerd in dezelfde gouden kleur als de carrosserie maken het plaatje compleet.
Over Holman Moody
Het Holman Moody-team speelde een grote rol bij het succes van de GT40. Na de Le Mans-race van 1965 richtte Ford een nieuw Le Mans-comité op. Dat gaf aan Holman Moody (en Shelby American) de opdracht om de GT40 MK II te verbeteren. In januari 1966 werden in acht dagen tijd meer dan 265 rondes afgelegd. De auto met chassisnummer P/1016 werd een laboratorium op wielen, dat de teams hielp om remmen, ophanging, banden en afstellingen te optimaliseren. Alle inspanningen hadden maar één doel: de zege op Le Mans 1966.