
F1 2018 – Gamereview
Formule 1 op z’n best
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Kijken naar Formule 1 is soms spannend, maar soms ook bijzonder slaapverwekkend. Behalve als je zelf in een F1-auto mag stappen. De nieuwe racegame F1 2018 biedt die mogelijkheid en voegt er als kers op de taart nog iconische klassieke F1-auto’s aan toe. Dit is Formule 1 op z’n best.
Max Verstappen
Het is een traditie: elk jaar verschijnt er een nieuwe F1-game gebaseerd op het seizoen van het jaar in kwestie. F1 2018 is dus de officiële videogame van het 2018 FIA Formula One World Championship. In de autosport is Formule 1 beter bekend als de koningsklasse. Namen als Max Verstappen, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, ze rijden allemaal in de Formule 1.
Officiële teams, coureurs en 21 circuits
F1 2018 biedt alle officiële teams, coureurs en 21 circuits van het 2018-seizoen. En dat betekent dat je in F1 2018 ook kan genieten van het circuit Paul Ricard, waar de Franse Grand Prix voor het laatst in 1990 plaatsvond. Ook nieuw is de komst van de Hockenheimring. De Nürburgring werd dit jaar overgeslagen.
Carrièremodus
Codemasters heeft vooral veel werk gemaakt van de carrièremodus. Je wordt als speler meegenomen in het F1-wereldje, moet contracten tekenen, interviews geven en beslissingen nemen. Je kan in een interview bijvoorbeeld verschillende antwoorden geven. Elk antwoord heeft invloed op je carrièreverloop. De opzet hiervan is erg leuk want je hebt controle over je eigen lotsbestemming. De carrièremodus staat garant voor uren speelplezier, want je loopt het complete seizoen af en hoopt natuurlijk op een overwinning.
Klassieke F1-auto’s
Continu de carrièremodus spelen is ons niet gelukt. Er was een andere grote verleiding. F1 2018 biedt namelijk meer klassieke F1-auto’s dan ooit tevoren. In F1 2017 kon je al genieten van de 2010 Red Bull RB6, 2008 McLaren MP4-23, 2007 Ferrari F 2007, 2006 Renault R26, 2004 Ferrari F2004, 2002 Ferrari F2002, 1998 McLaren MP4-13, 1996 Williams FW18, 1995 Ferrari 412T2, 1992 Williams FW14, 1991 McLaren MP4/6 en 1988 McLaren MP4/4.
Nog meer classics!
F1 2018 voegt hier nog de 1972 Lotus 72D, 1976 Ferrari 312 T2, 1976 McLaren M23D, 1978 Lotus 79, 1979 Ferrari 312 T4 en 1982 McLaren MP4/1B aan toe. Koop je de F1 2018 Headline Edition dan krijg je ook nog de 2009 Brawn BGP-001 en 2003 Williams FW25. Kortom: rijden in een van de meest iconische F1-auto’s ooit. Dat wil je gewoon proberen.






Geluid: smelt
Vooral de autoliefhebber lopen er vast warm voor. Ook wij moeten toegeven: we reden vaker in oudere auto’s dan in de nieuwe F1-bolides. Alleen al vanwege het geluid. Een rit in de McLaren MP4/6 is pure verwennerij voor je oren. Hetzelfde geldt voor de Lotus 72D en Red Bull RB6: stuk voor stuk auto’s uit de tijd toen F1-auto’s nog prachtige symfonieën produceerden. Codemasters zou zichzelf sterk in de vingers snijden F1 2019 – verschijnt in de tweede helft van 2019 – niet over deze classics zou beschikken. Zonder die auto’s verliest de game een groot deel van zijn aantrekkingskracht.
Grafisch
Ook grafisch staat F1 2018 zijn mannetje. Ten opzichte van F1 2018 heeft ontwikkelaar Codemasters nog meer uit de kast gehaald om de graphics naar een hoger plan te tillen. En dat is gelukt. De game ziet er verbluffend goed uit, waarbij de meeste aandacht ging naar de auto’s.
Hulpmiddelen uit
Nog veel belangrijker van een racegame is de gameplay. En gelukkig: ook dat blijkt dik in orde. Met alle hulpmiddelen actief voelt F1 2018 aan als een arcaderacer. De meer ervaren racer schakelt liever alles uit of beperkt de werking van het ABS, ESP en de stuurhulp voor een meer realistische rij-ervaring. Vooral in een oudere F1-auto wil je geen bemoeienis van engelen op de schouder. Bij die auto’s wil je alles voelen, de power doseren, het rempedaal subtiel bedienen. Kortom: de kick ervaren. En ja: dat is in F1 2018 gelukt.
“Codemasters zou zichzelf sterk in de vingers snijden als volgende F1-games geen classics zouden beschikken.”
Snelheidsgevoel
De camerapositie achter de F1-auto mist nog altijd aan snelheidsgevoel. Dat was ook in F1 2017 het geval. Je tikt soms 300 km/u aan, maar hebt in deze camerapositie het gevoel slechts 180 km/u te rijden. Met andere cameraposities heb je hier geen last van. Daarover gesproken: de cockpitview en het camerapunt aan de zijkant van de powerdome achter de bestuurder zijn echt fantastisch en bieden veel snelheidsbeleving. Rijden met een controller werkt goed, maar met een stuurwiel en pedalen ervaar je nog meer de kick van het rijden. Een tip dus, mocht je niet zo’n stuurwiel hebben.












Meer diepgang
Tijd voor een conclusie. F1 2018 is absoluut de beste versie in de F1-gameserie tot nu toe. De carrièremodus biedt meer diepgang, grafisch ging de racegame er nog verder op vooruit en met al die extra iconische F1-auto’s ben je uren, weken zo niet maanden zoet. Wij rijden nog even verder. Deze keer in de Ferrari 312 T2. Met twaalfcilinder. Lekker!
F1 2018 is beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.