
Eerste rij-impressie Kia Sorento

Kia koestert grote ambities. In vier jaar tijd mikt de Koreaanse autoproducent in Nederland op een groei van maar liefst 50%. Dat betekent een verkoopstijging van 20.000 naar 30.000. De nieuwe Kia Sorento moet daaraan zijn –bescheiden- steentje bijdragen: er moeten dit jaar 200 exemplaren worden verkocht.
De hoge CO2-uitstoot maakt de Sorento een relatief dure auto, in een markt waar de belangstelling vooral uitgaat naar hybride-versies vanwege de fiscale voordelen. Tot en met 2018 staat er echter nog een reeks nieuwe modellen op stapel bij Kia. “2015 is voor ons een overbruggingsjaar”, stelt Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland. “Niet dat er in 2015 bij Kia weinig staat te gebeuren. Behalve de nieuwe Kia Sorento komt er nog meer. Op de AutoRAI in april introduceren we de vernieuwde versies van de Venga, de Rio, de Picanto en de Optima. In de Kia Cee’d bieden we een nieuwe, zuinige en tegelijk krachtige 1.0 turbomotor. Kortom best wel een hele vernieuwingsslag, waarmee we onze top tien notering van 2014 willen continueren. Vooral de vernieuwde Picanto is belangrijk. Dat is de tweede best verkochte auto in de particuliere markt, waar wij als merk ook heel sterk zijn. Met ons hele gamma staan we in deze markt op een derde plek na Renault en Volkswagen.”
Kia Sorento
Terug naar de Kia Sorento. We stappen achter het stuur van al weer de derde generatie van deze Koreaanse SUV. De eerste verscheen in 2002. Het was destijds een van de gunstigst geprijsde vierwielaandrijvers, die mede door zijn grote trekvermogen (3.500 kilo geremd aanhangwagengewicht) flink wat kopers trok. Kia stond meteen op de kaart in dit segment. De nieuwe Sorento werpt andermaal een serie wapens in de strijd. Hij oogt robuust, maar tegelijk ook weer veel eleganter dankzij chromen accenten aan de voorzijde en bij de raampartijen achter. De neerbuigende daklijn zorgt ook voor een wat vriendelijker uitstraling; je zou kunnen zeggen dat de auto van terreinauto naar crossover is geëvolueerd. De ruimte is nog altijd behoorlijk. Er zijn drie zitrijen, dus kunnen er tot aan zeven inzittenden in. En dat is ook in dit segment toch best bijzonder. In het dashboard valt een grote snelheidsmeter op en de middenconsole trekt aandacht met een groot display. De gebruikte materialen zijn van hoog niveau, de afwerking is zeer goed. Het is duidelijk dat ook Kia begrijpt dat de consument die dit soort bedragen neertelt hogere eisen dan gemiddeld stelt.
Stuurprecisie
Dankzij een nieuwe stuurbekrachtiging reageert de Sorento verfijnder en directer op het stuur. Hij rijdt zonder meer plezierig: meer als een personenauto, minder als een hardcore 4WD. Ook de verbeterde, onafhankelijke wielophanging draagt bij aan meer comfort en stabiliteit in de bochten. De Sorento helt dus minder over. Veiligheid krijgt veel aandacht. Rijbaanassistentie, dode hoek detectie en adaptieve cruise control dragen daaraan bij. Dat doen ook het Around View systeem en Cross Traffic Alert. Het eerste projecteert op het grote beeldscherm in het dashboard een helicopterview van de omgeving rond de auto en is actief tijdens het parkeren. Het tweede waarschuwt als een aanrijding dreigt met kruisend verkeer. Allemaal stapjes op weg naar de zelfrijdende auto, nu gewoon nog nuttige features die de veiligheid inderdaad verhogen.
Alleen diesel
De Kia Sorento is wat betreft de Nederlandse markt alleen te koop met een 2.2 CRDI dieselmotor (147 kW/200pk). Overigens een prima krachtbron, die opvallend soepel reageert bij lage toeren. De geluidsproductie is beperkt, het is echt een stille motor. Het is kortom een diesel die aan moderne maatstaven voldoet. Vooral de versie met automaat bevalt. Motor en transmissie zijn een geslaagde combi, omdat het motortoerental laag blijft. Dat is gunstig voor de geluidsproductie en het verbruik. En ja, zo’n automaat is ook comfort, wat je als bestuurder van zo’n voertuig wel op prijs stelt. Net zoals overigens de automatisch openende en sluitende achterklep: die klep opent vanzelf als je, met de sleutel in je zak, enkele tellen voor de achterkant blijft staan. Een handige feature als je je handen vol hebt met boodschappen of zo. De Kia Sorento is leverbaar vanaf 48.995 euro. Dat is de prijs van de tweewielaangedreven versie met handbak. Met automaat komt de auto op 52.995 euro en wil je er 4WD bij dan stijgt het aanschafbedrag naar 64.995 euro. Kia blijft uniek met zijn 7 jaar garantie.