Duidelijkheid over autosegmenten
A-segment, B-segment, C-segment, etc: alles helder op een rij.
Zie je door de bomen het bos niet meer? Of beter gezegd: zie je door alle segmenten de modellen niet meer? Dat kunnen we goed begrijpen, want het is één grote doolhof. De woorden A-segment, B-segment of C-segment vliegen je in elke autotest om de oren, maar echte duidelijkheid ontbreekt. Het is daarom tijd voor wat opheldering.
Veertien officiële segmenten
Eerst even een overzicht van welke segmenten we nu eigenlijk ‘officieel’ voeren in Nederland. Althans, dat doen vooral de officiële instanties die de verkoopcijfers registeren en monitoren. In totaal zijn er veertien officiële segmenten:
- A-segment: submini’s (Citroën C1, Toyota Aygo, Volkswagen Up)
- B-segment: kleine auto’s (Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Opel Corsa)
- C-segment: kleine middenklasse (Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3)
- D-segment: middenklasse (Audi A4, Peugeot 508, Opel Insignia)
- E-segment: hogere middenklasse (Volvo S90, BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse)
- F-segment: grote auto’s (Audi A8, Mercedes-Benz S-klasse, Jaguar XJ)
- G-segment: sportieve modellen (Mazda MX-5, Audi TT, Mercedes-Benz SLC)
- H-segment: sportauto’s/supercars
- I-segment: groot en luxueus (Rolls Royce Ghost, Bentley Mulsanne, Aston Martin Rapide)
- J-segment: medium MPV’s (Renault Scénic, Volkswagen Touran, Opel Zafira Tourer)
- K-segment: upper MPV’s (Renault Espace, Ford S-Max)
- L-segment: lower SUV’s (Hyundai Tucson, Volvo XC60)
- M-segment: upper SUV’s (BMW X5, Audi Q7)
- N-segment: bestelauto’s (Renault Kangoo, Peugeot Partner)
LEES OOK: De lichtste SUV’s van het B- en C-segment
Dikke H-segment supercar!
In de volksmond gebruiken we eigenlijk alleen de segmenten A, B, C, D en E. Over alle andere segmenten wordt vrijwel nooit gesproken. Bij een supercar als een Ferrari 488 GTB spreek je niet over een dikke H-segment supercar. Nee, het woord ‘supercar’ kun je haast zien als een segment, waarbij de indeling een natuurlijk verloop heeft. Een McLaren 570S concurreert met een Porsche 911 Turbo en een McLaren 720S weer met een Porsche 911 GT2 RS. Dat is logisch, zou Cruijff zeggen. Ook het F-segment – met auto’s als een Audi A8 of Jaguar XJ – is een loos begrip. In de volksmond spreken we niet over een F-segmentmodel, maar over premium limousines.
Overbodig
Dan nog de segmenten J, K en L. Heb jij ze ooit gehoord? Ze zijn eigenlijk ‘overbodig’ geworden, omdat de autopers maar vooral autofabrikanten zelf hun crossovers en MPV’s onderverdelen in de segmenten A, B, C of D of E om meer duidelijkheid te creëren bij het grote publiek.
L-segment? Pardon?
Een voorbeeld: een Hyundai Tucson wordt officieel onderverdeeld in het L-segment, maar in jargon is het een C-segment SUV, want een soortgelijk formaat als de Hyundai i30. Hetzelfde geldt voor een Ford Kuga, Mazda CX-5 of Peugeot 3008. Ook dat zijn allemaal C-segment SUV’s.
B-segment hatchback of SUV?
Voorbeelden van B-segment SUV’s zijn er ook meer dan genoeg, denk aan de Renault Captur, Peugeot 2008, Citroën C4 Cactus of Nissan Juke. Deze auto’s zijn ongeveer net zo groot als respectievelijk een Clio, 208, C3 of Micra waardoor we over een B-segment SUV of crossover spreken. Ook de prijzen verschillen niet veel van elkaar.
Vervagen
De officiële indeling van alle segmenten is in de volksmond en autopers dus aan het vervagen. Bovendien bepalen ook autofabrikanten zelf in welk segment ze de auto positioneren. Prijs speelt hierin een grote rol. Als de prijs van een A-segmentmodel hoger uitvalt, kan het automerk ervoor kiezen om hem te positioneren als een B-segmenter. Een voorbeeld is de Ford Ka+. Volgens Ford is dit een B-segmenter, maar feitelijk gaat het om een A-segment hatchback.
Overzicht
Om voor eens en voor altijd duidelijkheid te creëren, delen we auto’s in van het A- tot en met het E-segment. Dat resulteert in onderstaand overzicht.
A-segment hatchback – vanafprijzen variërend van 10.000 tot 17.000 euro
- Citroën C1
- Dacia Sandero
- Fiat 500
- Fiat Panda
- Ford Ka Plus
- Hyundai i10
- Kia Picanto
- Mitsubishi Space Star
- Opel Adam
- Opel Karl
- Peugeot 108
- Renault Twingo
- Seat Mii
- Skoda Citigo
- Smart Forfour
- Smart Fortwo
- Suzuki Celerio
- Toyota Aygo
- Volkswagen Up
A-segment crossover – vanafprijs 14.500 euro
- Suzuki Ignis
B-segment hatchback/station – vanafprijzen variërend van 15.000 tot 20.000 euro
- Alfa Romeo Mito
- Audi A1
- Citroën C3
- Ford Fiesta
- Honda Jazz
- Hyundai i20
- Kia Rio
- Mazda 2
- Mini hatchback
- Nissan Micra
- Opel Corsa
- Peugeot 208
- Renault Clio
- Seat Ibiza
- Skoda Fabia
- Suzuki Baleno
- Suzuki Swift
- Toyota Yaris
- Volkswagen Polo
B-segment crossover – vanafprijzen variërend van 19.000 tot 33.000 euro
- Audi Q2
- Citroën C4 Cactus
- Dacia Duster
- Fiat 500X
- Ford EcoSport
- Honda HR-V
- Hyundai iX20
- Hyundai Kona
- Jeep Renegade
- Kia Stonic
- Kia Venga
- Mazda CX3
- Nissan Juke
- Opel Crossland X
- Opel Mokka X
- Peugeot 2008
- Renault Captur
- Seat Arona
- Skoda Karoq
- SsangYong Tivoli
- Suzuki Vitara
- Volkswagen T-Roc
C-segment hatchback/sedan/station – vanafprijzen variërend van 20.000 tot 35.000 euro
- Alfa Romeo Giulietta
- Audi A3
- BMW 1 Serie
- BMW 2 Serie Active Tourer
- Citroën C4
- DS 4
- Ford Focus
- Honda Civic
- Hyundai i30
- Infiniti Q30
- Kia cee’d
- Lexus CT 200h
- Mazda 3
- Mercedes-Benz A-Klasse
- Mercedes-Benz B-Klasse
- Mercedes-Benz CLA-Klasse
- Nissan Pulsar
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Skoda Rapid
- Subaru Impreza
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Volvo V40
C-segment SUV/MPV – vanafprijzen variërend van 22.000 tot 39.000 euro
- Audi Q3
- BMW X1
- Ford C-segment
- Ford Kuga
- Hyundai Tucson
- Jaguar E-Pace
- Jeep Compass
- Kia Niro
- Kia Sportage
- Mazda CX-5
- Mercedes-Benz GLA
- Mini Countryman
- Mitsubishi ASX
- Nissan Qashqai
- Peugeot 3008
- Renault Kadjar
- Seat Ateca
- SsangYong XLV
- Subaru XV
- Suzuki S-Cross
- Toyota C-HR
- Volkswagen Tiguan
- Volvo XC40
D-segment Sedan/Station – vanafprijzen variërend van 32.000 tot 43.000 euro
- Alfa Romeo Giulia
- Audi A4
- Audi A5
- BMW 3 Serie
- BMW 4 Serie Gran Coupé
- Cadillac ATS
- DS 5
- Ford Mondeo
- Hyundai i40
- Infiniti Q50
- Jaguar XE
- Kia Optima
- Lexus IS
- Mazda 6
- Mercedes-Benz C-Klasse
- Opel Insignia
- Peugeot 508
- Renault Talisman
- Skoda Superb
- Subaru Outback
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Volvo S60/V60
D-segment SUV/MPV – vanafprijzen variërend van 33.000 tot 58.000 euro
- Ford Edge
- Ford S-Max
- Hyundai Santa Fe
- Kia Sorento
- Mitsubishi Outlander
- Nissan X-Trail
- Peugeot 5008
- Renault Espace
D-segment SUV Premium – vanafprijzen variërend van 58.000 tot 74.000 euro
- Alfa Romeo Stelvio
- Audi Q5
- Jaguar F-Pace
- Land Rover Discovery Sport
- Mercedes-Benz GLC
- Porsche Macan
- Range Rover Evoque
- Range Rover Velar
- Volvo XC60
E-segment sedans – vanafprijzen variërend van 45.000 tot 58.000 euro
- Audi A6
- BMW 5 Serie
- Cadillac CTS
- Infiniti Q70
- Jaguar XF
- Mercedes-Benz E-Klasse
- Volkswagen Arteon
- Volvo S90/V90