Dit is de safety car voor het Formule 1-seizoen 2022
Bernd Maylander: “bijna een echte raceauto”
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
Afwisseling met Aston Martin
De 730 pk sterke Mercedes-AMG GT Black Series is niet de enige auto die in 2022 zal dienen als safety car. Er zal namelijk afgewisseld worden tussen de Britse Aston Martin Vantage en de AMG GT. De nieuwe Mercedes-AMG vervangt de Mercedes-AMG GT R, die vorig jaar de rol van safety car vervulde. De medical car was vorig jaar een Mercedes-AMG C63 S.
Bernd Mayländer
Safety car-bestuurder Bernd Mayländer was vroeger actief in de DTM. Sinds het jaar 2000 heeft hij de rol van safety car-bestuurder op zich genomen. Mayländer is lovend over ‘zijn’ nieuwe safety car: “Ik heb deze geweldige auto al vele malen mogen testen en ik sta er gewoon versteld van hoe dicht hij bij een volbloed racewagen komt.”
Geen zwaailichten meer?
Het meest opvallende aan de nieuwe safety car is dat hij geen gebruikelijke lichtbalk op het dak heeft. In plaats van de fysieke balk op het dak, die vorig seizoen wel op de AMG GT R zat, zitten de zwaailampen nu verwerkt in de bovenkant van de voorruit en de achterspoiler. Dit versterkt de balans van de auto, en is positief voor de aerodynamica.
In het bovenste hoofdblad van de achterspoiler zitten dertien oranje lampen en zeven flashlights in het midden, die als het nodig is kunnen knipperen. Daarnaast zijn er nog vier, groene led-lichtmodules. Er zijn ook twee kleine camera’s in de vleugelvoet gemonteerd. Eén camera dient als elektronische achteruitkijkspiegel voor de passagier en de andere zendt een live beeld uit, dat je regelmatig op de TV voorbij ziet komen tijdens een safety car-situatie.
Rolkooi
Het interieur van de Mercedes-Benz safety car is praktisch ongewijzigd in vergelijking met dat van de reguliere AMG GT Black Series. De safety car heeft ook het optionele AMG Track Package, inclusief lichtgewicht rolkooi van geschroefde titanium buizen. De rolkooi bestaat uit een hoofdframe, een gordelbeugel, twee beugels aan de achterzijde en een diagonaal kruis aan de achterzijde.
De enige extra features zijn de door de FIA voorgeschreven zespuntsgordels en twee tablets in de middenconsole en het combi-instrument vóór de passagiersstoel. Hierop kan copiloot Richard Darker onder andere het Formule 1-veld in de gaten houden.
Alle officiële Formule 1 safety cars van Mercedes-AMG op een rij:
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 | CLK 55 AMG (C 208) |
2000 | CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 | SL 55 AMG (R 230) |
2003 | CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 | SLK 55 AMG (R 171) |
2006-2007 | CLK 63 AMG Black Series (C 209) |
2008-2009 | SL 63 AMG (R 230) |
2010-2012 | SLS AMG (C 197) |
2012 (GP van Duitsland)-2014 | SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 | Mercedes-AMG GT S (C 190) |
2019-2021 | Mercedes-AMG GT R (C 190) |
2022 | Mercedes-AMG GT Black Series (C 190) |
Lees ook: