Deze 10 automodellen worden vaak gesloopt
Cijfers van eerste tien maanden van 2017 op een rij
In de eerste tien maanden van 2017 werden 10,2 procent meer sloopauto’s gedemonteerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat er een einde is gekomen aan de jarenlange daling, zo constateert VWE Automotive. Welke tien modellen gingen in de eerste tien maanden van 2017 het meest naar de sloop? Een overzicht!
Autosloop in de lift
Dat de autosloop in de lift zit, is best bijzonder. In 2015 belandden er 14 procent minder personenauto’s op de Nederlandse sloop dan in 2011. Sinds 2016 is de trend echter omgeslagen, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive. In 2016 was er weer een lichte groei van 1,4 procent. Dit jaar is de groei veel sterker. In de eerste tien maanden van dit jaar gingen er al 188.884 personenauto’s naar de demontage: 17.424 meer dan in dezelfde periode van 2016, wat een groei van 10,2 procent betekent.
Economische voorspoed
De grootste oorzaken voor de groei zijn volgens VWE Automotive het veel grotere aantal oudere auto’s in het wagenpark en de economische voorspoed. Door de voorspoed vervangen meer mensen hun oude auto door een nieuwere.
Oud of jong gesloopt?
In 2017 gingen er vooral veel meer auto’s van 18 tot 25 jaar oud naar de sloop. Deze groep is verantwoordelijk is voor 57 procent van alle demontages. De gemiddelde leeftijd waarop auto’s op de sloop belanden steeg van 18,6 jaar in 2016 naar 18,9 jaar in 2017. Auto’s gaan dus iets langer mee.
Opel Corsa ‘populairst’
De Opel Corsa staat al een paar jaar op de eerste positie als meest gesloopte auto van Nederland. De Peugeot 206, de Ford Ka, de Renault Scénic, de Opel Astra, de Ford Focus Wagon, de Volkswagen Polo, de Daewoo Matiz, de Ford Fiesta en de Citroën Xsara Picasso belanden ook steeds vaker op de sloop.
Benzine of diesel?
In totaal is 91,7 procent van de gedemonteerde auto’s een benzineauto. Dieselauto’s hebben een aandeel van slechts 8,0 procent. Diesels worden steeds vaker geëxporteerd, aangezien ze meer in trek zijn op buitenlandse markten dan bij Nederlandse occasionkopers. Door de sloopregelingen voor diesels, die een aantal importeurs onlangs heeft gelanceerd, zullen er de komende maanden mogelijk meer diesels op de Nederlandse sloop terecht komen. En hoe zit het met de sloop van elektrische auto’s? Dat lees je hier!