Deze gebruikte auto’s werden in 2018 massaal gekocht
De verkoopcijfers van occasions op een rij
De occasionmarkt is traditiegetrouw een stuk groter dan de verkoop van nieuwe personenauto’s. Alleen al in 2018 verkochten autobedrijven 1.164.038 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C), zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. Dat zijn 34.663 occasions meer dan in 2017, een groei van 3,1 procent. Maar welke modellen waren nu het populairst?
Toename
VWE Automotive heeft ook de verkoop tussen consumenten onderling onderzocht. Ook daarin zien we een toename: van 682.735 personenauto’s in 2017 naar 696.052 in 2018. In totaal kochten consumenten 1.860.090 occasions in 2018: een groei van 2, procent% ten opzichte van 2017. “Deze stijging wordt gedreven door de economische groei en een verschuiving onder particulieren van het kopen van nieuwe auto’s naar jonge occasions”, aldus VWE Automotive.
Top 10 modellen occasionverkopen B2C – 2018
1. Volkswagen Golf – 40.221
2. Volkswagen Polo – 36.823
3. Opel Corsa – 32.467
4. Renault Clio – 26.750
5. Ford Focus – 25.952
6. Opel Astra – 24.663
7. Ford Fiesta – 22.970
8. Peugeot 206 – 21.925
9. BMW 3 Serie – 20.497
10. Renault Twingo – 17.614
Knappe derde positie
Je ziet het: de Golf en Polo zijn nog altijd het populairst met een knappe derde positie voor de Opel Corsa. Ook van de Renault Clio werden er duidelijk meer occasions verkocht, waardoor deze naar de vierde plaats steeg. De verkopen van de Opel Astra daalden, waardoor dit model voor het eerst niet meer in top 5 staat.
Sterke dalers
Andere sterke dalers zijn de Volkswagen Passat (-17,7%), Toyota Prius (-11,7%), Renault Mégane (-10,5%), Ford Mondeo (-10,2%) en Ford Ka (-9,3%). Het valt op dat de belangrijkste modellen van Ford allemaal teruglopen. Alleen de SUV’s en kleinere MPV’s van Ford laten positieve cijfers zien. Andere occasions die veel meer werden verkocht zijn de Fiat 500 (+21,9%), Volvo V40 (+19,7%), Toyota Aygo (+17,1%) en Toyota Yaris (+12,3%).
Populairste merken
Uiteraard zijn ook de populairste occasionmerken onderzocht. De top 5 occasionmerken bleef onveranderd. Ford is het enige grote merk waarvan er minder occasions (-2,1%) werden verkocht dan in 2017. De meeste volumemerken groeiden mee met het marktgemiddelde. Vooral Skoda (+13,4%) en Toyota (+6,6%) stegen duidelijk meer. Meer groei was er ook bij vrijwel alle premiummerken.
Groter occasionmerk
Het sterkste bij Mini (+20,6%), verder ook bij Volvo (+8,9%), Mercedes (+8,4%) en BMW (+7,7%). Ook werd er 21% meer Porsches verkocht, waarmee het een groter occasionmerk is geworden dan Smart, Lexus en Subaru. Procentueel was Tesla de sterkste stijger; verkopen stegen van 321 naar 574 occasions in 2018 (+79%). Aan de andere kant zijn er merken waarvan verkopen duidelijk terugliepen: Honda (-8,4%), Subaru (-7,5%) en Alfa Romeo (-5,7%). Bij deze merken dalen verkopen al een aantal jaar, als gevolg van al eerder teruggelopen nieuw verkopen.
Top 10 merken occasionverkopen B2C – 2018
1. Volkswagen – 127.352
2. Peugeot – 105.214
3. Opel – 101.146
4. Renault – 96.315
5. Ford – 86.423
6. Toyota – 58.648
7. Citroën – 55.072
8. BMW – 51.838
9. Volvo – 49.201
10. Fiat – 48.822