Deze Bugatti Centodieci kost net zoveel als 300 VW Golfs
Uiteraard al lang uitverkocht!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Bugatti Centodieci is een hommage aan de Bugatti EB110, een supercar van Bugatti die van 1991 tot 1995 werd gebouwd. In totaal zijn er een kleine 140 exemplaren van de EB110 geproduceerd. Van deze Centodieci produceert Bugatti slechts 10 exemplaren. En duur dat ie is!
De nieuwe Bugatti Centodieci (IS PEPERDUUR!) – AutoRAI TV
Centodieci, das Italiaans
Centodieci is een Italiaans woord en staat voor honderd en tien. Jawel, 110 dus. Niet zonder reden, want het is zoals gezegd een eerbetoon aan de EB110. Het prijskaartje van deze Bugatti? Een niet misselijke 8 miljoen euro! Ohja, dat is nog zonder belastingen. Voor die 8.000.000 euro kun je meer dan 300 Volkswagen Golfs kopen.
Gebaseerd op Chiron
Afijn, de Bugatti Centodieci is gebaseerd op de Bugatti Chiron waarvan Bugatti 500 exemplaren bouwt, maar aan de buitenkant is er niet veel meer van die Chiron te zien. Qua looks lijkt de Centodieci veel meer op de legendarische Bugatti EB110. In het bijzonder de topuitvoering van die EB110, de EB110 SS. SS staat voor SuperSport.
Overeenkomsten met EB110 SuperSport
Overeenkomsten tussen de EB110 SuperSport en Centodieci zijn de vijf ronde gaten aan de zijkant die fungeren als luchtinlaten om de motor te koelen. Ook de kleine grille – in de vorm van een hoefijzer – verwijst naar de EB110, net als de horizontale lijnen in de voorbumper en de forse gefixeerde achterspoiler.
W16
De EB110 had ventilatieopeningen aan de achterkant en twee compacte lichtunits. Bij de Centodieci gebruikt Bugatti brede achterlichtunits in de stijl van die EB110-ventilatieopeningen. Onder de motorkap van deze sensationele hypercar ligt een W16 – jawel, zestien cilinders – met in totaal vier turbo’s. Goed voor in totaal 1.600 pk en 1.600 Nm aan trekkracht. De 0-100-tijd bedraagt ongeveer 2,5 seconden en de topsnelheid komt uit op 380 km/u.
Staatsloterij
In alle opzichten een extreme auto dus, die Bugatti Centodieci. Net de Staatsloterij gewonnen? Helaas, een exemplaar kopen kan niet meer. Voor alle tien exemplaren heeft Bugatti reeds kopers geselecteerd. Zo gaat dat in de hypercarbranche.