De nieuwe Skoda Scala: dit moet je weten
Marktintroductie in eerste helft van 2019.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Skoda Scala luidt een nieuw tijdperk in bij Skoda. De belangrijkste boodschap: wie ooit nog het woord ‘saai’ durft uit te spreken binnen de Skoda-gelederen, krijgt er flink van langs. De Scala moet laten zien dat Skoda een nieuwe richting inslaat, in de hoop om jongere kopers naar het merk te trekken. De nieuwe Skoda Scala komt in de eerste helft van 2019 op de Nederlandse markt.
Ladder
De Skoda Scala volgt de Rapid Spaceback op en wordt direct hoger in de markt gepositioneerd. De Scala is een hatchback voor het C-segment en concurreert dus met auto’s als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus en Kia Ceed.
De naam Scala stamt af van het Latijnse woord ‘scala’, dat letterlijk ‘trap’ of ‘ladder’ betekent. De naam is verder een verwijzing naar de figuurlijke volgende grote stap die de Tsjechische autofabrikant met deze Scala in het compacte segment zet.
Afzonderlijke Skoda-letters
Veel op de Scala hebben we nog niet op andere Skoda-modellen gezien. De Scala is bijvoorbeeld het eerste Europese Skoda-model met een nieuw gestileerd Skoda-logo aan de achterzijde. In plaats van een logo kiest Skoda voor afzonderlijke Skoda-letters.
Verder staat de Scala als eerste Skoda op het nieuwe MQB A0-platform van de Volkswagen Group. En dat niet alleen: de Scala heeft ook als eerste Skoda de nieuwe designtaal, waarbij vooral de grille opvalt. De designtaal van de Scala wordt ook op andere toekomstige modellen toegepast.
LEES OOK: Helaas: Skoda Kodiaq GT niet voor Nederland
Afmetingen en bagageruimte
De vijfdeurs hatchback is 4.362 mm lang, 1.793 mm breed en 1.471 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.649 mm. Voor de passagiers op de achterbank is er 73 mm aan beenruimte beschikbaar. De bagageruimte komt uit op 467 liter met de achterbank in de normale positie. Klap deze neer en er ontstaat 1.410 liter.
Benzinemotoren
Op het motorenprogramma staat een 1.0 TSI-turbodriecillinder met 95 pk (70 kW) en 175 Nm of een 1.0 TSI met 115 pk (85 kW) en 200 Nm. Daarboven positioneert Skoda een 1.5 TSI viercilindermotor met 150 pk (110 kW), 250 Nm en cilinderuitschakeling (bij rustig gebruik worden twee cilinders uitgeschakeld). De instapmotor heeft een handgeschakelde vijfbak. De benzineversies met 115 pk en 150 pk hebben standaard een handgeschakelde zesbak en tegen meerprijs een DSG-automaat.
Diesel en aardgas
Dieselen kan in de Scala ook nog. Skoda levert hem namelijk met een 1.6 TDI met 115 pk (85 kW) en 250 Nm koppel. Een 1.0 G-TEC met een 90 pk (66 kW) sterke driecilindermotor die op aardgas rijdt komt in de loop van 2019 op de markt. De diesel en CNG-versie hebben een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps DSG-automaat is optioneel leverbaar op de dieselvariant.
Sport Chassis Control
Opvallend is dat de Skoda Scala met twee onderstellen geleverd wordt. Naast een standaard wielophanging levert Skoda ook Sport Chassis Control met een met 15 mm verlaagde wielophanging, instelbare dempers en Driving Mode Select met de modi Normal en Sport. Voor de stuurbekrachtiging, gasrespons en versnellingsbak zijn in totaal vier settings: Normal, Sport, Eco en Individual. Skoda levert de Scala met lichtmetalen wielen in de maten 15- tot 18-inch.
LEES OOK: Dit kost de vernieuwde Skoda Fabia
Veiligheidssystemen
Veiligheidssystemen ontbreken natuurlijk niet. Lane Assist en Front Assist met City Emergency Braking en Predictive Pedestrian Protection zijn standaard. Optioneel levert Skoda nog Park Assist, Driver Alert (signaleert vermoeidheid), Crew Protect Assist (sluit bij een mogelijk ongeluk de ramen en spant riemen), Multi-Collision Brake (remt de auto na een aanrijding automatisch af) en Side Assist (waarschuwt de bestuurder voor achteropkomend verkeer). Adaptive Cruise Control (actief tot 210 km/u), een achteruitrijcamera en Auto Light Assist (dempt automatisch grootlicht als er voor- of tegenliggers aankomen) zijn andere opties.
Virtual Cockpit
Niet alleen de buitenkant van de Skoda Scala valt op. Het interieur lijkt helemaal niet op dat van een Skoda. Optioneel levert Skoda een Virtual Cockpit met 10,25-inch display. Deze digitale cockpit heeft vijf layouts: Basic, Modern, Sport, Classic en Extended.
Drie infotainmentsystemen
Verder is er keuze uit drie infotainmentsystemen: Swing (6,5-inch), Bolero (8,0-inch) en Amundsen waarbij de laatste een 9,2-inch glazen scherm heeft. Amundsen wordt alleen in combinatie met de Virtual Cockpit geleverd en is aan te sturen via het touchscreen, gebaren of stemcommando’s. Bolero heeft onder meer Bluetooth en SmartLink+.
Slimme vondsten?
Skoda gebruikt altijd ‘Simply Clever’ als merkleus. Hoe zit dat bij deze Scala? De auto heeft een paar ‘slimme vondsten’. De onderzijde van de auto is bijvoorbeeld voor het grootste deel dicht gemaakt. Verder heeft de auto aan de voorkant zogenoemde Air Curtains die de lucht rond de bumpers geleiden. De dakspoiler heeft verder kleine vinnetjes voor een betere luchtgeleiding.
Ingebouwde eSIM
Er is meer. Denk aan een optionele elektrisch bedienbare kofferklep, een ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren, een paraplu in de bestuurdersdeur, flessenhouders vóór- en achterin, klaptafeltjes achterop de voorstoelen en USB-aansluitingen voor- en achterin.
Verder is de Scala de eerste Skoda met ingebouwde eSIM voor een LTE-internetconnectie. Standaard op iedere SCALA is Emergency Call (dat in de Europese Unie verplicht is) en Proactive Service. In het geval van een ongeluk belt de auto daarmee zelf de hulpdiensten. Proactive Service geeft daarbij de locatie en de status van het voertuig door.
LEES OOK: Autotest – Skoda Karoq 1.5 TSI (2018)