Autotest – Skoda Karoq 1.5 TSI
Skoda Karoq: multitool uit Tsjechië
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat laatste is de Skoda Karoq zeker met handigheidjes, zoals een zaklampje in de kofferbak en een ijskrabber achter het tankklepje. Is hij dan niet sterk? Een sportauto is het niet, maar de 1.5 TSI motor is pittig zat voor deze compacte SUV.
Skoda Karoq
Skoda marcheert driftig mee in het steeds drukkere SUV-korps. Alle grotere merken hebben ze inmiddels in soorten en maten. En dus lanceerde het Tsjechische merk ruim een jaar geleden de Kodiaq en nu de wat compactere Karoq. Bij de Kodiaq zijn aandrijflijnen en bodemplaat gelijk aan die van de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca. Skoda is immers al tientallen jaren onderdeel van de VW Group. Dus het zal je niet bevreemden dat de kleinere Karoq onderhuids veel gemeen heeft met de Seat Arona en de Volkswagen T-Roc.
Skoda Karoq laadruimte
Slim, zijn de talrijke attributen die het meenemen van spullen makkelijk maken: rails met haken, klepjes met klittenband om lading vast te zetten en handige vakjes aan de zijkant van de laadruimte, die met de achterbank neergeklapt groeit naar een inhoud van 1.810 liter. En dan de led-verlichting in de vorm van een uitneembare zaklamp aan de zijkant van de bagageruimte, de slogan ‘simply clever’ van Skoda krijgen we door…
Neutraal uiterlijk van een functionele allemansvriend
Het uiterlijk kun je het best omschrijven als neutraal. Je staat voor je gevoel oog in oog met een functionele allemansvriend. Geen wulpse of flamboyante plooien, maar rechte lijnen en hoeken zetten de toon. Dat strakke zie je terug in het interieur. Hou je van orde, opbergruimte en overzichtelijkheid dan voel je je snel thuis.
Skoda Karoq veiligheid
Simpel is het zeker niet! De geteste Skoda Karoq had bijvoorbeeld alle denkbare veiligheids- en assistentiesystemen. Systemen die je waarschuwen voor verkeer in de dode hoek, die automatisch corrigeren als je buiten de lijnen van je rijvak dreigt te raken en adaptieve cruise control. Die remt de auto helemaal tot stilstand af, indien nodig. Ook hier geldt, de technologie stamt rechtstreeks van Volkswagen.
Skoda Karoq interieur en exterieur
Ook de touchscreen is nagenoeg gelijk aan die in de andere merken van de groep. De layout is echter anders en groene lijnen zorgen voor een eigen accent. Het is de huiskleur van het merk Skoda. Over de portierpanelen en rond het optionele panoramadak zie je ook groene led-lijnen als signatuur van Skoda.
Zesbak of 7-traps DSG automaat
De 1.5 TSI is de krachtigste benzinemotor van 110 kW (150 pk), die leverbaar is. Daarbij kun je kiezen voor een handgeschakelde zesbak een 7-traps DSG-automaat. Die kost wat meer, maar voegt veel comfort en rijgemak toe. Hij schakelt supersnel en zorgt voor een zo laag mogelijk verbruik. Tenzij je natuurlijk iedere keer flink gas geeft en de motor hoog in de toeren laat doortrekken. Dan sprint je in 8,6 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.
Met cilinderuitschakeling
Om de brandstofconsumptie te beteugelen heeft de motor cilinderuitschakeling. Bij constante snelheid, dus als je geen gas geeft en niet al te hard rijdt, gaat hij over op de 2-cilindermodus. Daar merk je echt helemaal niets van. Dat omschakelen gaat schokvrij en zonder verandering van motorgeluid. Je krijgt alleen een vermelding in het instrumentarium dat ie op twee cilinders loopt. Dat je dan dus weet dat je zuinig rijdt. Geinig wel en het past bij de ‘simply clever’ gedachte.
Skoda Karoq prijzen
De Skoda Karoq is leverbaar vanaf 28.990 euro met 1.0 TSI driecilinder benzinemotor van 8 kW (115 pk). Fijn blok overigens, we kennen hem van een test met de Seat Arona. De 1.5 TSI is er vanaf 30.790 euro. Dieselen kan vanaf 33.489 euro met een 1.6 TDI van 85 kW (115 pk). Vierwielaandrijving is er alleen in combinatie met de 2.0 TDI diesel van 110 kW (150 pk).