De Europese automarkt: cijfers eerste helft 2018
Recordaantal nieuwe auto’s geregistreerd
Nog niet eerder werden er in zes maanden tijd zoveel nieuwe auto’s geregistreerd in Europa (markt: Europa27). In totaal kregen er tussen januari en juni 8,66 miljoen nieuwe personenauto’s een kenteken. Dat is een toename van 2,7%, zo blijkt uit cijfers van JATO.
Grote toenames
Duitsland, Frankrijk en Spanje zijn sterke stijgers en ook Nederland, Polen en Zweden scoren goed. Opvallend genoeg vinden de grootste toenames qua autoverkoop plaats in Hongarije, Griekenland, Roemenië, Kroatië en Litouwen.
Verkoop diesels loopt terug
De vraag naar diesel nam in de eerste zes maanden van 2018 sterk af met 17 procent. Een gevolg hiervan zijn de extra belastingen die sommige landen heffen op dieselvoertuigen. Het marktaandeel van diesel eindigde op de totale markt op slechts 37 procent: het laagste aandeel ooit sinds 2001. Noorwegen (-32%), het Verenigd Koninkrijk (-30%), Slovenië (-28%), Finland (-20%) en België (-20%) zijn de sterkste dalers als het gaat om verkoop van personenauto’s met dieselmotoren.
elektrische voertuigen
De registraties van (deels) elektrische voertuigen steeg met 31% naar 450.200 exemplaren. Goed voor 5,4% van de totale registraties. In Noorwegen bedroeg het marktaandeel van deze auto’s met alternatieve aandrijflijnen zelfs 56%. Daarmee is Noorwegen koploper.
Forse groei SUV’s
De vraag naar SUV’s blijft groeien. In de eerste helft van 2018 kregen er 2,92 miljoen nieuwe SUV’s een kenteken. Een record! De grootste groei op de SUV-markt werd gerealiseerd in het compacte segment (B-segment) met 1,08 miljoen registraties. In het C-segment doen autofabrikanten ook goede zaken: 1,24 miljoen registraties, gevolgd door 455.400 SUV-registraties in het D-segment. De vraag naar grotere SUV’s nam met 9% af naar 141.000 registraties.
MPV’s
Vooral MPV’s hebben te lijden onder de populariteit van SUV’s. De verkoop van MPV’s liep terug met 23% naar 532.600 exemplaren: een van de laagste resultaten in de laatste tien jaar.
Volkswagen
Volkswagen is opnieuw de populairste autofabrikant in Europa, maar werd voor de eerste keer ook het bestverkopende SUV-merk. Met name de T-Roc is een groot succes. Volkswagen boert ook ontzettend goed met de Golf. Hoewel de C-segmenter in zijn huidige vorm in 2011 op de markt kwam, is het nog altijd de bestverkopende auto van Europa.
Andere succesnummers
De Volkswagen Golf wordt op de hielen gezeten door de Renault Clio en de Volkswagen Polo. De Nissan Qashqai is eveneens ontzettend populair onder Europeanen, evenals de Volkswagen Tiguan, Renault Captur, Peugeot 2008 en Dacia Duster. Sterke stijgers zijn de Peugeot 3008, Ford EcoSport, Mercedes-Benz GLC, Opel Insignia en de Toyota Yaris.