De 5 meest bijzondere compacte cabrio’s ter wereld
Op zoek naar een unieke cabrio?
In ons land is de zon een vrij zeldzame verschijning, toch lijkt Nederland soms net een cabrioland. Cabrio’s worden massaal uit de garage getrokken zodra het kwik ook maar even boven de 15 graden stijgt. Dankzij klimaatopwarming zal de interesse in cabriorijden ongetwijfeld alleen nog meer toenemen. Maar welke cabrio moet je hebben als je echt uniek wil zijn? Wij zetten hier een paar fun cabrio’s voor erbij op een rij.
Smart Crossblade
De Smart Crossblade is een van de gekste cabrio’s die er bestaat. Dakloos, onpraktisch en hij heeft eigenlijk geen voorruit. O ja, instappen gaat ook net iets anders. Hij heeft namelijk vleugeldeuren. Voor zover je kunt spreken van deuren. Toch is het geen slecht idee om er een te kopen, als je de kans krijgt. Er zijn er maar weinig van gebouwd, dus het kan wel eens een waardevol collectorsitem worden in de toekomst. Van de Crossblade heeft Smart namelijk slechts 2.000 stuks geproduceerd.
Meyers Manx Beach buggy
De Meyers Manx Beach buggy is een creatie van Bruce Myers, een Amerikaanse surfer. De carressorie bestaat uit glasvezel, dus zal niet snel roesten. Meyers bouwde ook boten, waardoor hij veel ervaring had met glasvezel. De buggy is technisch gebaseerd op een Volkswagen Kever. Er zijn ook veel andere soortgelijke buggy’s die gebaseerd zijn op een Kever van andere fabrikanten. Die zijn vaak stukken goedkoper, want een originele Meyers Manx kan flink in de papieren lopen.
Citroën Mehari
De Citroën Mehari is gebaseerd op een Citroën 2CV en werd gelanceerd op het hoogtepunt van de hippietijd. Er zijn 150.000 Mehari’s gemaakt in totaal. Vroeger werden ze vaak ingezet op de boerderij en als boodschappenauto, maar tegenwoordig is het een trendy zomerauto. In Zuid-Frankrijk zie je ze dan ook vaak rijden in en rondom hippe badplaatsen. In Monaco is hij ook populair. Waarschijnlijk omdat er geen ramen in zitten en de mensen zich beter kunnen laten zien. Een tweedehands Mehari is er tegenwoordig vanaf zo’n 10.000 euro, maar prijzen voor een net exemplaren kunnen flink oplopen.
Fiat 500 Jolly
Rieten stoelen, een stoffen dak en geen deuren: dat is Fiat 500 Jolly. Hij kwam in 1958 op de markt, als een soort van grap. Tenminste, Jolly staat voor ‘Joker’. De Italiaanse autobouwer Carrozzeria Ghia was verantwoordelijk voor de flink omgebouwde Fiat 500. Ze sloopten de deuren en het dak van een 500 en in plaats daarvan kwam er een soort tentje op de auto te staan. Gigi Segre – de baas van Ghia – leek dit een goed idee, nadat hij andere compacte cabrio’s zoals de Mini Moke en Citroën Mehari zag rijden in Zuid-Europa. Het is inmiddels een duur grapje als je er een wil hebben. Je bent minimaal 30.000 euro kwijt, maar sommige exemplaren leveren 100.000 euro of meer op.
Mini Moke
De Mini Moke is geproduceerd van 1964 tot en met 1993 op basis van het chassis en de aandrijflijn van de door Sir Alec Issigonis ontwikkelde oer-Mini. Bedoeld als compact en licht voertuig voor de Britse landmacht, die samen met paratroopers achter vijandelijke linies uit een vliegtuig was te droppen, zodat de manschappen op de grond direct vervoer bij de hand hadden.
Op basis van de oorspronkelijke Mini is in 1964 een militaire buggy ontwikkeld die aan een parachute uit een vliegtuig kon worden geworpen. Deze auto verwierf snel cultstatus, onder meer doordat beroemdheden als The Beatles, Beach Boys en Brigitte Bardot er mee verschenen. Net als de Mehari en de 500 Jolly is het inmiddels een trendy auto die je vaak ziet rijden in populaire badplaatsen.