Daling verkoop elektrische auto’s Duitsland zet stevig door
Afgelopen maand wéér minder EV's verkocht in Duitsland
Duitse autokopers hebben hun liefde voor elektrische auto’s op pauze gezet. In 2024 zijn de aantrekkelijke subsidies voor Duitse particulieren die een EV willen aanschaffen flink ingeperkt. Het resultaat? De Duitse consument laat de EV’s massaal links liggen en keert terug naar de vertrouwde benzine- en dieselmodellen en hybrides en PHEV’s
Minder EV’s
Ook in juli is de verkoop van elektrische auto’s in Duitsland flink teruggelopen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het de Duitse Rijksdienst voor Wegverkeer. In totaal werden er in Duitsland in juni 2024 238.263 personenauto’s nieuw geregistreerd, een daling van 2,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Met name het aantal nieuwe elektrische auto’s viel sterk terug: er werden slechts 30.762 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, wat een daling van maar liefst 36,8 procent betekent vergeleken met juli 2023. Deze afname komt ondanks een algehele toename in sommige andere segmenten. Zo steeg het aantal nieuwe registraties van personenauto’s met hybride aandrijvingen met 18,4 procent naar 79.870 eenheden, waarvan 14.811 plug-in hybrides waren. Benzine- en dieselauto’s zagen ook een lichte toename in nieuwe registraties, met respectievelijk 0,1 procent en 1,4 procent.
Verkoopresultaten per merk
Onder de Duitse merken noteerde BMW de sterkste stijging met een toename van 12,0 procent in nieuwe registraties, goed voor een marktaandeel van 8,9 procent. Mercedes zag een groei van 7,7 procent en behaalde een marktaandeel van 9,7 procent. Andere Duitse merken zoals Smart (-66,2%), Mini (-42,4%), Porsche (-30,2%), Ford (-17,8%) en MAN (-16,8%) hadden te maken met aanzienlijke dalingen. Volkswagen bleef het grootste aandeel in nieuwe registraties behouden met 17,4 procent, ondanks een daling van 4,3 procent.
Bij de importmerken presteerde Volvo het beste met een indrukwekkende stijging van 66,4 procent, goed voor een aandeel van 2,3 procent. Citroën (+50,2%), Skoda (+37,4%), Peugeot (+29,2%), Toyota (+14,4%) en Dacia (+8,2%) lieten ook een positieve ontwikkeling zien. Daarentegen hadden Renault (-45,8%), Tesla (-36,7%), Hyundai (-16,0%), Fiat (-15,4%), Kia (-12,5%), Mazda (-7,3%) en Seat (-5,6%) te maken met dalingen. Skoda – eigendom van de Volkswagen AG – had met 7,9 procent het grootste aandeel onder de importmerken.
Segmentprestaties en emissies
SUV’s blijven het populairste segment bij onze oosterburen met een aandeel van 30,8 procent, ondanks een lichte daling van 0,4 procent. De compacte klasse zag een stijging van 2,4 procent naar een aandeel van 17,3 procent. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s steeg met 7,2 procent naar 121,0 g/km.