BYD Atto 3: Nederlandse vanafprijs, private lease en uitrusting
De BYD Atto 3 maakt zich klaar voor een Nederlandse marktintroductie. Hoog tijd om in de cijfers te duiken. In dit artikel meer over de Nederlandse vanafprijs, het private lease-tarief en uitrusting van de uitvoeringen Comfort en Design.
Drie modellen van BYD
Het is inmiddels algemeen bekend: BYD komt naar Nederland. En wel met drie volledig elektrische modellen: de BYD Han, de BYD Tang en de BYD Atto 3. De Atto 3 – een compacte SUV met voorwielaandrijving in het C-segment – trapt af in Nederland, vandaar dat we van dit model ook als eerste de prijzen en private lease-tarieven kunnen noemen.
Dit kwartaal worden de eerste auto’s geleverd en zijn ze te zien in bij Louwman BYD in Amsterdam en Rotterdam. Er is keuze uit de metallic kleuren Surf Blue, Boulder Grey, Ski White en Parcour Red.
BYD Atto 3: twee uitrustingsniveaus
In Nederland wordt de BYD Atto 3 geleverd in twee uitrustingsniveaus: ‘Comfort’ en de topuitvoering ‘Design’. De prijzen van de BYD Atto 3 starten bij 42.998 euro voor de Comfort. Het private lease-tarief start bij 549 euro per maand op basis van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Het topmodel van de BYD Atto 3, de Design, staat voor 44.998 euro in de prijslijst.
In 2023 kun je eventueel nog gebruik maken van de SEPP-subsidie: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Je kan dan 2.950 euro ‘korting’ krijgen op de vanafprijs.
Concurrenten BYD Atto 3
BYD neemt het met de Atto 3 op tegen andere volledig elektrische auto’s in het C-segment. Denk aan de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Kia Niro EV. De prijzen zien er zo uit op volgorde van laag naar hoog.
- Cupra Born 58 kWh – 204 pk – 427 km WLTP – 40.990 euro
- BYD Atto 3 Comfort 60 kWh – 204 pk – 420 km WLTP – 42.998 euro
- Kia Niro EV 64.8kWh – 204 pk – 460 km WLTP – 43.795 euro
- Volkswagen ID.3 58 kWh – 204 pk – 426 km WLTP – 43.990 euro
Uitrusting BYD Atto 3 Comfort
Hoe zit het dan met de basisuitrusting? Dat zit wel goed, want zelfs de basisversie is feitelijk al van alle gemakken voorzien. Als we kijken naar veiligheidssystemen, dan heeft de Comfort de volgende zaken aan boord: Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert en Rear Cross Traffic Brake, Lane Keep Assistance, Lane Change Assist en Emergency Lane Keep.
Verdere rijhulpmiddelen zijn onder meer Blind Spot Detection System, Traction Control, Hill Decent Control, Automatic Vehicle Hold, Intelligent Speed Limit Information en Intelligent Speed Limit Control. Ook Adaptive Intelligent Cruise Control en een panoramische camera met 360 graden zicht zijn van de partij.
Ook standaard: GPS-navigatie, over-the-air-updates, een panoramisch glazen schuifdak met zonnescherm, een 5-inch groot LCD-instrumentenpaneel, een 12,8-inch draaibaar touchscreen met spraakherkenning, Android Auto en Apple CarPlay, een Dirac Performance-audiosysteem met acht luidsprekers, een inductielader om smartphones draadloos op te laden, een geïntegreerde warmtepomp en meer.
Extra’s BYD Atto 3 Design
De duurdere Design-versie heeft als extra’s nog nanotechnologie voor zuivering van de interieurlucht, een 15,6-inch draaibaar touchscreen in plaats van een 12,8-inch exemplaar, Vehicle to Load aansluiting (3,3 kW) en een elektrisch bedienbare achterklep.
Garantie BYD in Nederland
Belangrijk bij een nieuw automerk – voor Europa dan – zijn de garantievoorwaarden. BYD geeft de volgende garanties:
- Accu: 8 jaar of 200.000 km, SOH 70%.
- Motor/elektrische bediening: 8 jaar of 150.000 km.
- Carrosserie (anticorrosie perforatie): 12 jaar.
- Volledige voertuiggarantie: 4 jaar of 120.000 km
BYD Atto 3: de highlights
Natuurlijk wil je ook wat weten over de specificaties van deze auto. Daarom even een beknopt overzicht van wat highlights. De auto is 4.455 mm lang, 2.050 mm breed en de wielbasis komt uit op 2.720 mm.
Volgens BYD is het interieur voorzien designaccenten die op de sportschool zijn geïnspireerd. Zo is de inspiratie voor de deurgrepen gevonden in een halterstang en lijkt de versnellingshendel op een zogenoemde kettlebell, een trainingsgewicht. Het interieur biedt plaats aan vijf personen. Veganistisch leder voor de bekleding voor de stoelen, hoofdsteunen en het multifunctionele stuurwiel is standaard.
De verwarmde sportstoelen zijn zesvoudig elektrisch verstelbaar voor de bestuurder en viervoudig elektrisch verstelbaar voor de voorpassagier. De achterbank biedt genoeg beenruimte voor passagiers, met dank aan het e-Platform 3.0, waarover later meer. De achterbank kan 60:40 worden gesplitst, waardoor de bagageruimte van 440 liter kan worden uitgebreid tot 1.138 liter wanneer beide delen worden neergeklapt.
e-Platform 3.0
Het e-Platform 3.0, speciaal ontwikkeld voor volledig elektrische voertuigen, biedt plaats aan een zogeheten Blade Battery. De kobaltvrije Blade Battery gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal, dat een veel hoger veiligheidsniveau biedt dan conventionele lithium-ion-batterijen. LFP heeft een uitstekende thermische stabiliteit.
De BYD Atto 3 is de eerste SUV die gebaseerd is op BYD’s intelligente e-Platform 3.0. BYD’s 8-in-1 elektrische aandrijflijn integreert de Vehicle Control Unit, het Battery Management System, de Power Distribution Unit, de Drive Motor, de Motor Controller, Transmission, DC-DC en de On-Board Charger. BYD spreekt over een systeemefficiëntie van 89 procent.
De batterij heeft een capaciteit van 60,48 kWh. De elektromotor levert een koppel van 310 Nm en een vermogen van 150 kW/204 pk, goed voor een 0-100-tijd van 7,3 seconden. De topsnelheid van de BYD Atto 3 bedraagt 160 km/u. Er zijn vier rijmodi: Economy Mode, Normal Mode, Sport Mode en Snow Mode.
Actieradius Atto 3
De Atto 3 heeft een elektrisch rijbereik van 420 kilometer (WLTP) en 565 kilometer stadsbereik met een energieverbruik van slechts 15,6 kW/100 km (WLTP). Laadvermogen is 11 kW AC 3-fase. Met een 88 kW DC-oplader kan de batterij in circa 29 minuten van 30% tot 80% worden bijgeladen. De Design-versie heeft een Vehicle to Load (VtL), zodat externe apparaten kunnen worden opgeladen door de auto-accu. Een warmtepomp is standaard. Dit systeem maakt gebruik van de restwarmte van de omgeving, de aandrijflijn, het passagierscompartiment en zelfs de batterijen en werkt bij een breed temperatuurbereik.