Review – BMW Z4 M40i Pure Impulse Edition (2024)
Een BMW Z4 met handbak, is dat smullen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hoewel de automatische transmissie steeds meer terrein wint, ontstaat er ook een steeds grotere groep mensen die wél zelf willen schakelen. Speciaal voor die échte liefhebbers levert BMW de BMW Z4 M40i Pure Impulse Edition. Je krijgt in die uitvoering de sterkste motor, maar dan met handbak. Is dat gegarandeerd smullen?
Niet zomaar een BMW Z4 met handbak
BMW heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Want je kan natuurlijk heel simpel een handgeschakelde zesbak koppelen aan de befaamde geblazen zes-in-lijn. Wat schroefwerk en klaar. Zo, we hebben een speciale editie. Maar nee, BMW ging veel verder. De Pure Impulse Edition van de BMW Z4 M40i heeft bijvoorbeeld ook een specifiek afgestemd onderstel en lichtmetalen M-wielen met een diameter van 19 inch vóór en 20 inch achter. BMW heeft er dus echt werk van gemaakt.
Populaire roadster, die BMW Z4
Van de vier-in-lijn benzinemotor in de BMW Z4 hoef je overigens geen handbakversie te verwachten. Tot nu toe koos bijna de helft van de Duitse kopers voor de topversie van de BMW Z4. Reden genoeg dus om juist die zescilinder te koppelen aan een handbak. Toyota deed met de GR Supra 3.0 – het broertje van de BMW Z4 – precies hetzelfde. Ook van die Japanner kreeg alleen de sterkste aandrijflijn een handbak als optie. De belangrijkste afzetmarkten voor de huidige generatie BMW Z4 zijn Duitsland, gevolgd door de VS, China, Groot-Brittannië en Japan. Omdat er best een markt is voor een top-Z4 met handbak, besloot BMW dus om zo’n uitvoering te ontwikkelen.
Aandrijflijn BMW Z4 M40i Pure Impulse Edition
Maar wat ligt er nu precies onder de motorkap van de BMW Z4 M40i Pure Impulse Edition? De 3,0-liter motor in de BMW Z4 M40i maakt gebruik van M TwinPower Turbo-technologie. Andere kenmerken van deze smeuïge aandrijflijn zijn een gesmede krukas, uitgebalanceerde zuigers en een watergekoeld uitlaatspruitstuk dat is geïntegreerd in de cilinderkop. Het blok heeft ook High Precision Injection bij een druk tot 350 bar, Valvetronic variabele kleptiming en dubbele VANOS: volledig variabele nokkenastiming. Het resultaat? Maar liefst 250 kW (340 pk) tussen 5.000 en 6.500 toeren per minuut en een nog veel imposanter motorkoppel van 500 Nm tussen 1.600 en 4.500 toeren per minuut.
Heerlijke soundtrack
Een heerlijke krachtpatser dus. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak accelereert de BMW Z4 M40i in slechts 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De achtraps Steptronic Sport transmissie is slechts 0,1 seconde sneller. Een unieke eigenschap van de handgeschakelde zesbak is de rev-matching-functie. Tijdens terugschakelen spoelt het systeem de motor automatisch op naar het perfecte toerental. Dat rijdt heerlijk. Het schakelgevoel is heerlijk, maar vraagt ook om een ferme hand. Het overheerlijke klik-klak-effect ontbreekt, maar de transmissie schakelt wel lekker direct en met veel gevoel. Daarnaast mag je genieten van een heerlijke soundtrack. Met geopend dak is het helemaal feest. Dan borrelt de zes-in-lijn nog gezellig na via het sportuitlaatsysteem. Terugschakelen is een feest, helemaal als je van vijf, vier, drie en twee schakelt. Vrom, bop bop, vroem, paf paf, genieten! Elke keer weer.
Uitrusting BMW Z4 M40i
De BMW Z4 M40i is standaard uitgerust met Variable Sport Steering, M Sportremsysteem en een M Sportdifferentieel, samen met een adaptieve M wielophanging met elektronisch gestuurde dempers. De Pure Impulse heeft verder ook op maat gemaakte hulpveren voor en achter. Vóór monteert BMW ook een speciaal versterkte stabilisatorstangklem, terwijl de mapping voor de elektronische aansturing van de achterdempers en de software voor de Variable Sport Steering zijn aangepast. Dat alles moet zorgen voor extra scherpe rijeigenschappen. Je merkt aan alles dat BMW de purist voor ogen heeft met deze Impulse Edition.
Frozen Deep Green metallic
De BMW Z4 M40i Pure Impulse Edition is daarnaast verkrijgbaar in unieke kleuren. Check bijvoorbeeld Frozen Deep Green metallic, een nieuwe kleur voor Europa. Het staat hem geweldig, maar je moet wel van poetsen houden. Op de matte lak is vuil en stof namelijk extra snel zichtbaar. Rode remklauwen van het M Sportremsysteem zorgen voor extra aantrekkingskracht. In het interieur valt natuurlijk de pook van de zesbak op. Het interieur oogt verder sportief. De Vernasca lederen bekleding in Cognac met zwarte M biezen – óók exclusief voor de BMW Z4 M40i Pure Impulse – maken het feest compleet.
Sturen in deze BMW Z4
Houd wel rekening met rijhulpsystemen die van zich laten horen met de nodige toeters en bellen. Dat kan allemaal uit, wel zo fijn als je het tempo opvoert op een leuke stuurmansweg. Want van sturen is deze BMW niet vies. Dat gebeurt met veel gevoel en feedback. Im sommige opzichten voelt de auto wat zwaar aan, vooral als er wat hobbels in een bocht zitten. Gelukkig is het onderstel perfect afgestemd op die kilo’s zodat je daadwerkelijk bochten kunt aanvallen. Vooral bocht-uit is heerlijk door de overvloed aan koppel. De krachtbron doorhalen richting de 7.000 toeren per minuut vormt de kers op de taart.
De leukste Z4
Goedkoop is de BMW Z4 M40i Pure lmpulse niet. Deze testauto heeft een prijskaartje van maar liefst 118.490 euro. Tja, de leukste Z4 van dit moment moet nu eenmaal wat kosten. Maar dan krijg je wel wat, een auto voor puristen die geweldig zit, rijdt en klinkt. Wel genieten van deze aandrijflijn, maar liever toch een vast dak? Neem dan de Toyota GR Supra met handbak.