Belgisch kamerlid gebruikt James Bond-gadget in het echt
En nee, het is niet de mitrailleur of schietstoel
In de James Bond-films spelen auto’s een prominente rol. Vooral omdat ze voorzien zijn van de tofste gadgets om de vijanden van de Brit uit te schakelen of te misleiden. Om dat laatste voor elkaar te krijgen gebruikte hij een roterende kentekenplaat, een gadget dat Belgisch kamerlid Michael Freilich nu ook op zijn auto heeft.
P-plaat
Parlementsleden in België beschikken over twee nummerplaten: het eigen kenteken van de auto zelf en een zogenaamde P-plaat. Die laatste bestaat uit de letter P aangevuld met een cijferreeks. Hoe langer zij parlementslid zijn, hoe lager het nummer. Met deze plaat heeft een parlementslid toegang tot parkeergelegenheden in en rondom het parlementsgebouw. Ook komt die van pas bij officiële bezoeken. Nu komt het: de P-plaat is geen vervangend kenteken, maar een ‘bijkomend’ kenteken. Je krijgt dus twee kentekenpapieren voor dezelfde auto.
Platen wisselen
Michael Freilich geeft op zijn eigen website aan dat sommige collega’s ervoor kiezen om de P-plaat gewoon op de auto te laten zitten. Anderen, zoals Freilich, wisselen de platen om wanneer ze niet in functie zijn. Voornamelijk om te voorkomen een mikpunt te worden of bijvoorbeeld wanneer hij op vakantie gaat. Geen gedoe met schroefjes, vuile handen en bijna gescheurde broeken dus, aldus Freilich.
James Bond
Dat wisselen werd Michael dus zat. Toen dacht hij ineens aan de Aston Martin DB5 van James Bond, die roterende nummerplaten had om niet op te vallen in verschillende landen. Freilich ging online op zoek naar een dergelijk systeem en vond op eBay het mechanisme waarmee hij met slechts een druk op de knop van kenteken kan wisselen. Het resultaat kun je hieronder bekijken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Legaal?
Voor de zekerheid is Freilich nog wel even lang de mobiliteitsjuristen gelopen met de vraag of dit systeem wel legaal is in België. De disclaimer op eBay stelde immers dat het systeem enkel bedoeld was om tijdens autoshows te gebruiken. Het antwoord van de juristen: het mag gebruikt worden zolang de voorste en de achterste plaat identiek zijn en het systeem niet tijdens het rijden – of nog erger, tijdens een trajectcontrole – wordt veranderd op de openbare weg.