Belangrijke stap in de aanpak van files op de A27
Verbreding van A27 een monsterklus
Het is inmiddels algemeen bekend: de A27 gaat op de schop. Maar gezien de omvang van het project heeft de verbreding en verbetering van de A27 heel wat voeten in aarde. Toch is er nu een belangrijke stap gezet in de aanpak van files op de A27.
A27: een monsterklus
In december 2022 werd de aanbesteding van het gedeelte tussen Everdingen en Hooipolder al afgerond, maar de verbreding van de A27 tussen Houten en Everdingen stond nog open. Ook die opdracht is nu gegund. De Groene Waarden, een combinatie van de bedrijven Besix, Mobilis en haar partners van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland gaan deze monsterklus klaren.
Oplevering tussen 2029-2031
De verwachting is dat tussen 2029-2031 het totale knelpunt tussen Houten en Hooipolder wordt opgeleverd. Je leest het goed: dat is pas over zes jaar. De komende jaren staan we dus nog gewoon in de file op de A27.
A27 is belangrijke verkeersader
Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, zegt: “We kunnen nu deze belangrijke verkeersader tussen Houten en Hooipolder over de hele lengte aanpakken. Zowel de omgeving en ook de weggebruiker gaat hier van profiteren door een betere doorstroming op de snelweg, maar ook de vermindering van sluipverkeer op de regionale wegen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.”
File top 10
Het traject Houten-Hooipolder is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Doordeweeks rijden er meer dan 100.000 voertuigen per dag over dit overbelaste wegdeel, dat hoog scoort in de file top 10.
Dit gaat er komen
Over zeven kilometer tussen Houten en Everdingen wordt de weg in zuidelijke richting verbreed naar vier rijstroken. In de noordelijke richting blijven de twee rijstroken en een spitsstrook behouden. Daarnaast wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd en de Houtensebrug verbreed. De nieuwe Hagesteinsebrug wordt voorzien van een fietsverbinding.
Verloop van het project
‘Wij kijken er naar uit om de komende jaren een mooie samenwerking op te bouwen met Rijkswaterstaat en De Groene Waarden. De tweefasenaanpak die we samen met Rijkswaterstaat inzetten, waar de risico’s beter beheerst en eerlijker verdeeld worden, draagt bij aan een goede infrasector en een voorspelbaarder verloop van het project. Het biedt ons kansen om deze uitbreiding van de A27 tussen Houten en Everdingen op vitale, veilige en duurzame wijze in te passen in deze schitterende omgeving”, zegt Nic De Roeck, Algemeen Directeur BESIX Nederland.
Indien er geen gebruik zal worden gemaakt van de bezwaarperiode wordt definitieve gunning verwacht op 4 april 2023. Voor de verbreding van de A27 is een eigen website opgericht met meer informatie. Kijk ook vooral even naar de visualisaties van hoe de A27 eruit komt te zien.