Autotest – Volvo S60 B3
Waarom het met deze instapper allesbehalve behelpen is
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Volvo S60 B3 is het basismodel van de Volvo S60. De instapper zogezegd. Of dat behelpen is en je beter voor de sterkere – maar ook duurdere B4 of B5 – moet gaan, vertellen we je in deze test van de Volvo S60 B3.
Lagere aanschafprijs
Een goede reden om juist voor de instapper van een automodel te kiezen, is de lagere aanschafprijs in vergelijking tot sterker gemotoriseerde en completer uitgeruste modellen. Dat geldt ook voor de Volvo S60 B3 met 120 kW/163 pk. Daarvoor moet je bij de Volvo-dealer 44.995 euro neertellen (modeljaar 2021). De B4 met 145 kW/197 pk is de volgende in rij en kost 47.495 euro. Er is ook een B5 met 184 kW/250 pk, verkrijgbaar vanaf 50.995 euro.
Swipen
Alle drie de zojuist genoemde Volvo’s S60 zijn ‘mild hybrids’. Dat wil zeggen: een geëlektrificeerde uitvoering met een 2.0 turbobenzinemotor en een elektromotor met 10 kW/14 pk en 40 Nm koppel. Een 8-trapsautomaat is standaard. De Inscription-uitvoering waarin wij rijden, heeft verder navigatie, climate control, een digitaal instrumentarium, keyless drive, digitale radio en een groot verticaal en centraal geplaatst touchscreen waarmee je gemakkelijk – door te swipen – door alle menu’s bladert.
Stoel- en stuurwielverwarming
Fijn is dat Volvo rekening houdt met traditioneel ingestelde mensen zoals ondergetekende en het interieur van de Volvo S60 niet volledig van al zijn bedieningstoetsen heeft ontdaan. De audio is bijvoorbeeld met toetsen op het stuurwiel te bedienen of met de grote (draai)knop onder het touchscreen. Ook prettig: de airco en stoel- en stuurwielverwarming (standaard) kun je met sneltoetsen bedienen. Eigenlijk komt het hierop neer: iedereen vindt in de Volvo S60 B3 in no-time zijn weg.
Supermanfilms
Het interieur van de Volvo S60 B3 Inscription is bijzonder smaakvol. De kristallen versnellingshendel van de Zweedse glasfabrikant Orrefors trekt de aandacht. Het kristal heeft wat weg van het fictieve materiaal kryptoniet uit Supermanfilms, zo mysterieus ziet het eruit. Ook standaard is de prachtige lederen bekleding die in ons geval extra gevoelig voor vlekken is vanwege de lichte, bijna witte kleur. Niet doen als je regelmatig met kinderen of de hond onderweg bent of zelf een smeerpoets bent.
Langnek
De speciale comfortstoelen van de Volvo S60 zitten zalig en zijn elektrisch verstelbaar, inclusief lendensteun en lengte van de zitting. Je moet Langnek heten en in de Efteling wonen, wil je geen goede zitpositie kunnen vinden. En ook op de achterbank zit je heerlijk. Onderweg valt op hoe comfortabel de S60 is. Niet deinend over slecht wegdek of leunend in bochten, maar in de rijstand Comfort een uitermate prettige mix van comfort en sportiviteit die je in de rijstand Dynamic sportiever maakt, hetzij een vleugje. Een geweldige reisauto.
Niet harder dan 180 km/uur
Het vermogen van de Volvo S60 B3 doet ons niet verlangen naar meer. Tuurlijk, met het torenhoge vermogen van 287 kW/390 pk van de plug-in hybride S60 T8 maak je ontegenzeggelijk meer indruk, maar in een land waar je meestal maximaal 100 km/uur mag, is 120 kW/163 pk meer dan zat. Daarbij komt dat de B3 net zo hard kan als de T8, namelijk 180 km/uur. Vanwege veiligheidsredenen rijden alle nieuwe Volvo’s simpelweg niet harder.
Veiligheid waar je U tegen zegt
Nu we het toch over veiligheid hebben: de Volvo S60 B3 heeft nogal wat veiligheidssystemen aan boord. Zodra je de startknop naar rechts draait, verschijnt in het digitale instrumentarium een rijtje rijassistentiesystemen waar je U tegen zegt. Voorbeelden zijn een remassistentiesysteem (City Safety) dat behalve andere voertuigen, voetgangers en fietsers ook grote dieren herkent en Run-off Road Mitigation, een systeem dat stuurassistentie biedt op het moment dat je afdwaalt en van de weg dreigt te raken.
Allerminst behelpen
Wellicht heb je het inmiddels al door: de Volvo S60 B3 mag dan wel de instapper van de S60-reeks zijn, maar behelpen is het allerminst. Sterker nog: voor een relatief scherpe prijs rij je in een sedan met een heel complete uitrusting, een fijn, vooral comfortabel weggedrag en ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage (392 liter in de kofferbak, met reservewiel). Daarbij vinden we de S60 een prachtig gelijnde auto, maar dat is persoonlijk.