Autotest – Volkswagen T-Roc R (2020)
300 pk in een gezinsauto, is dat nodig?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De Volkswagen T-Roc R. Dat is echt rocken. De crossover als je als gezinshoofd eens lekker uit je dak wil gaan. Als dat kan en als dat mag.
Terug naar het begin
Volkswagen lanceerde de T-Roc enkele jaren geleden als een crossover, waarin praktische zaken en gebruiksgemak de overhand hebben. Waarvan het interieur groot genoeg is voor een gezin. Om daarin de aandrijflijn van een sportauto te stoppen, wat voor nut heeft dat? Wie wil je daarmee bereiken. Wie een sportauto wil, koopt er een.
Substituut voor Golf R?
De T-Roc R heeft nagenoeg dezelfde aandrijflijn als de Golf R, die sinds de komst van de nieuwe Golf niet meer in het gamma zit. Voorlopig dan, want aan een nieuwe Golf R wordt gewerkt. Die krijgt vermoedelijk 330 pk.
Volkswagen T-Roc R met Akrapovic! (2020) – AutoRAI TV
Geweld in getallen
Een 2.0 TSI viercilinder zit er onder de motorkap bij deze T-Roc R. Met 221 kW/300 pk en een koppel van 400 Nm. De T-Roc R accelereert in 4,9 seconden van 0-100 km/uur en is goed voor een topsnelheid van 250 km/uur. De 4MOTION vierwielaandrijving zorgt ervoor dat al die kracht fatsoenlijk zonder gillende banden op het wegdek wordt overgebracht.
Maar waarom?
Toch dringt zich de vraag op, waarom Volkswagen deze hoger op de wielen staande crossover 300 pk toebedeelt. Kijk je terug, dan past dat wel in een traditie binnen de VW groep. Want was het niet de Audi RS2 die het spits afbeet voor zeer krachtige stationswagens met een sportauto-onderstel, waarin zelfs Porsche nog de hand heeft gehad.
R looks
De T-Roc R oogt indrukwekkend en dynamisch. Hij heeft een voorzijde met een speciale R grille, R bumpers met grote luchtinlaten en rechtopstaande LED-dagrijverlichting. De R achterbumper bevat een diffuser en de kenmerkende dubbele uitlaatpijpen links en rechts. In dit geval is dat het optionele Akrapovic titanium uitlaatsysteem. In de rijmodus Race streelt die de oren met zijn geluid en het van racers bekende geplof bij het schakelen.
R interieur
Het interieur valt op door de sportstoelen en het sportstuur met schakelpaddles. Ook hier zie je overal R-logo’s. De pedalen zijn vervaardigd van hoogwaardig, glanzend staal. De witte verlichte lijnen op de voorportieren zijn voorbehouden aan de R. Het digitale instrumentarium en het centrale touchscreen plus het zeer logisch in elkaar gestoken infotainmentsysteem zie je terug in andere modellen van Volkswagen.
De R van rijden
Het zal niet verrassen dat de T-Roc R best vooruit wil. En nog belangrijker: ook heel goed kan remmen dankzij de grote remschijven van 17-inch en remsysteem dat is getuned door Volkswagen R Performance. Je kunt karakter en rijgedrag inkleuren met de rijmodi Eco, Normal, Race en Individual. De eerste betekent milde gasreactie. De standaard 7-traps automaat met dubbele koppeling schakelt bij lage toeren. In de stand Normal is het allemaal wat levendiger en in Race gaan de remmen los. Met Individual kun je zelf het karakter inkleuren.
Snelle stuurwisselingen
In Race is de R beleving compleet. Het uitlaatsysteem laat zich nadrukkelijker horen. De automaat schakelt bij hogere toeren en geeft tussengas bij terugschakelen. De schokdemping is voelbaar harder en de besturing voelt een tandje directer aan. Het is bovendien opvallend hoe goed de toch wat hogere carrosserie stabiel blijft op hoge snelheid in de bochten en bij snelle stuurwisselingen van links naar rechts. De vierwielaandrijving draagt hieraan zeer zeker bij.
Launch Control
Een leuke gimmick is Launch Control. Dat zorgt voor optimale grip bij voluit accelereren en de sprint is een feest. Nog meer spanning: het ESC (Electronic Stability Control) is desgewenst uit te schakelen.
Conclusie
Als je alles in het leven langs de meetlat van het nut legt, dan is het snel over met creativiteit. Verandering begint met durf, met iets doen wat een ander niet doet. De VW groep is daarin sterk. Het concern durft maling te hebben aan verkoop- en marktverwachtingen om ruimte te geven aan spannende modellen. Auto’s die boven het maaiveld uitsteken. Waarvan mensen opkijken, waarvan ze dromen en die niet door de massa gekocht zullen worden. Omdat ze te exotisch zijn en boven het budget gaan. Zo’n auto is de T-Roc R. Stiekem voelt rijden als te veel ‘dirty pleasure’ in een tijd dat elke fabrikant, ook Volkswagen, veel investeert in elektrisch aangedreven modellen. Kun je dit nog wel maken? Dan kun je je ook afvragen of een Porsche 911 nog wel kan. Feit is dat je met de T-Roc R een slimme keuze maakt. Een praktische en ruime gezinsauto met een zeer riante uitrusting, met Porsche-waardige prestaties voor een prijs van 56.995 euro. Zo bekeken is deze race-crossover zo gek nog niet.