Autotest – Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI (2020)
Waarom je deze variant moet kiezen als je ruimte wil, zelfs als je dat niet wil?
Een laadvloer van 2,10 meter lang en een laadvolume van 1.632 liter, het is zeker niet het eerste waarop je let als de Volkswagen Arteon Shooting Brake wel ziet zitten. Maar het is wel mooi meegenomen.
Met een stoere LED-strip die de grille met de koplampen verbindt en nieuwe achterlichten valt de Arteon Shooting Brake gelijk op. En dat ie een flink stuk groter is, is natuurlijk ook niet te missen. Groter dan de ‘gewone’ Arteon, die met de komst van de Shooting Brake een facelift heeft gekregen. Vanbinnen krijg je vijf centimeter meer hoofdruimte op de achterbank en een bagageruimte van 565 liter.
Wow, wat verrassend veel ruimte!
Klap je de achterbank neer? Dan is de laadvloer bijna 2,10 meter lang en de kofferruimte biedt een riante 1.632 liter. Dat komt vooral doordat de bagageruimte opvallend diep is. Onder de stijlvol aflopende daklijn van de Shooting Brake passen dus ook verrassend genoeg vrij hoge objecten. En als je wil zou dus achterin een matras kunnen leggen. De lengte van meer dan twee meter is ruimschoots voldoende.
Glossy voor een Volkswagen
De Volkswagen Arteon Shooting Brake is toch vooral een paradepaard. Zo komt hij over. Een model voor mensen die een Volkswagen Passat wat te functioneel en minder spannend vinden. Omdat je die al zoveel ziet rijden. De langgerekte vorm van de Shooting Brake zorgt voor een glossy voorkomen. Die trekt de aandacht, echt. Het viel ons gewoon op dat sommige vroegen wat voor een merk het is. Een Volkswagen dus. “Zo, nou je het zegt, het staat erop, maar dit is wel een heel mooi model.”
Stijl en lifestyle
De Shooting Brake spreekt mensen aan met oog voor stijl en belangstelling voor een bepaalde lifestyle. Die toch een auto willen waarbij stijl de functionaliteit niet in de weg staat. Dat dus. Dat karakter treffen zij ook in het interieur.
Volledig digitale cockpit
Het dashboard is in detail erg stilistisch. Natuurlijk zien we de van de huidige Volkswagen-generatie bekende displays voor instrumentarium (Digital Cockpit Pro) en infotainment. Kijk je echter naar de lay-out in de breedte dan valt het oog direct op de technische look met zilverkleurige stroken en subtiele lijsten rond hoekige ventilatieroosters.
Leren bekleding en achteruitrijcamera
De bekleding van leer zoals in de geteste uitvoering en de sportstoelen zijn niet standaard, maar voor de meerprijs van 1.572 euro laat je ze niet staan. Ze maken het interieur af en meer in lijn met de chique uitstraling van dit model. En we zouden de optionele achteruitrijcamera aanvinken (392 euro) want het zicht naar achteren is niet geweldig. Het achtervenster is nogal klein en de wat diepere zit bevordert een goede blik op alles achter de auto niet.
Vrienden op de achterbank
Achterpassagiers worden snel vrienden. De hoofdruimte is zoals gemeld forser dan in de gewone Arteon en de beenruimte is ronduit royaal. Door de breedte van de auto passen drie volwassenen goed naast elkaar.
Stabiel en comfortabel
Rijden is een plezier en dat moet ook. Het hoort bij het karakter. De flinke spoorbreedte en de grote wielbasis zorgen voor een stabiele wegligging en comfort. Met adaptieve onderstelregeling is dat zelf nog in te kleuren naar meer sportief, maar voor dit systeem moet je wel bijbetalen.
Krachtige motoren
De rijdynamiek gaat samen met goed presterende motoren. Je kunt kiezen uit een 2.0 TSI benzine van 140 kW (190 pk) of een 2.0 TDI diesel van 147 kW (200 pk). In beide gevallen is er meer dan genoeg vermogen en een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is standaard. Die schakelt keurig, alleen is er een lichte aarzeling bij het wegrijden vanuit stilstand en ingeschakeld start-stop systeem. Tussen gas indrukken en het leveren van tractie zit voor je gevoel wat te veel tijd ook als is dat maar een fractie van een seconde. Dat went of je zet het start-stop systeem gewoon uit.
Prijs en conclusie
Dan de prijs! De Shooting Brake is maar een fractie duurder dan de Arteon. Het verschil is maar iets meer dan 500 euro! 48.950 euro voor de gewone en 49.490 euro voor de Shooting Brake. Daar stap je toch snel overheen. Je krijgt een fraaiere en tegelijk toch praktische auto met zelfs nog wat meer bagageruimte. En de uitrusting is standaard van hoog niveau, te weten: R-line Business+. Meer smaken zijn er ook niet om te kiezen. En dat is inclusief zaken als automatisch groot licht en een elektrisch te openen achterklep op commando van een voetbeweging onder langs de bumper.
Bekijk de hele autotest: